زندگی نامه دکتر واهاک مارقوسیان پدر علم سرامیک ایران

زندگی نامه دکتر واهاک مارقوسیان پدر علم سرامیک ایران


واهاک مارقوسیان  مسیر ایرانیدکتر واهاک مارقوسیان در سال ۱۳۲۷ در تهران متولد شد. وی در سال ۱۳۵۳ با درجه مهندسی در رشته متالورژی از دانشگاه صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شد و در سال ۵۶ موفق به اخذ کارشناسی ارشد در رشته مواد فلزی و سرامیکی از دانشگاه منچستر گردید و در سال ۵۹ به اخذ درجه دکترا در رشته سرامیک از دانشگاه منچستر انگلستان نایل آمد.


مشاغل و سمتهای مورد تصدی :

دکتر مارقوسیان در زمینه پژوهشی مسئولیت هدایت ۱۲ پروژه تحقیقاتی، عمدتاً در ارتباط با شیشه، (از جمله ۳ پروژه ملی) را عهده‌دار بوده است .

از دیگر سمت‌ها و مسئولیت‌های ایشان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ـ مسؤول برنامه‌ریزی رشته سرامیک در دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد در ستاد انقلاب فرهنگی سال ۱۳۶۱؛
ـ ریاست هیأت مدیره انجمن سرامیک ایران از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۱؛
ـ عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران از سال ۱۳۶۱ تاکنون.(مرتبه علمی : استاد).


زمينه‌های تدريس

ساختار سراميکها، تئوری شيشه، سراميکها و کاربرد آن در مهندسی پزشکی، تئوری پيشرفته شيشه



جوائز و نشانها :

کتاب”ساختار، خواص و کاربرد” تالیف واهاک مارقوسیان ، در دوره بیست و یکم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 1382 از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

جايزه علمی دکتر مارقوسيان از سال 90 به تصويب رسيد که به يک اثر علمی برتر که يک پژوهش، ابداع و يا اختراع باشد اهدا می شود. اولين جايزه علمی دکتر مارقوسيان با بررسی مقالات رسيده در پايان سال 90 اهدا شد.

واهاک مارقوسیان دارای ۳ کتاب می‌باشد. همچنین از وی در حدود ۵۰ مقاله علمی در مجلات معتبر داخلی و بین‌المللی به چاپ رسیده است
.

در جدول زیر به آثار وی اشاره شده است:
 

  کتب منتشر شده

  نام کتاب

  نام نويسندگان

  سال چاپ

  ديرگدازها: انواع، خواص و کاربرد

  واهاک مارقوسيان

  چاپ چهارم 1386

  درآمدی بر تعادل فازی در سراميک ها

  مضطرزاده، مارقوسيان، صلاحی

  1378

شيشه: ساختار، خواص و کاربرد

  واهاک مارقوسيان

  چاپ دوم 1386

روش های عملی بررسی نمودارهای تعادلی فازی
 

واهاک مارقوسیان، مهران غفاری، اسماعیل صلاحی

چاپ اول 1390















فرایند نانو در صنعت کاشی و سرامیک در چه مواردی باید پیشرفت داشته باشد؟

مواد چسبنده و درزگير در تعداد زيادي از صنايع، براي اتصال مواد مشابه يا مختلف به يکديگر به‌کار گرفته می‌‌شوند. مواد چسبنده و درزگير داراي مبناي شيميايي يکساني هستند اما عملکرد‌های متفاوتي دارند. تفاوت اصلي بين اين دو ماده، مدول کشساني (الاستيسيته) آنها است؛ يک ماده درزگير داراي مقاومت کششي کمتري است. در صنعت ساختمان، مواد چسبنده و درزگير داراي کاربرد‌های وسيعي چون موکت‌کاري، کاشي‌کاري، بتن، ورقه‌های قفسهها و کمدها، لايه زيرين کف، ورقه‌های ديوار کاذب، گرمسازي، تهويه، تهويه هواي مطبوع، سيمان‌‌های متصل‌شده، خانه‌های پيش‌ساخته، پانل‌های پيش‌پرداخت‌شده، کف کشسان، سقف‌سازي و پوشش‌دهي ديوار هستند.
امروزه فن‌آوري نانو در صنعت مواد چسبنده و درزگير، در قالب پرکننده‌‌های نانومقياس همانند سيليس دوداندود (Fumed Silica)، کربنات‌کلسيم رسوب‌دهيشده نانويي و دي‌اکسيد تيتانيوم کاربرد دارد. در فن‌آوري سنتي، پرکنندهها با هدف کاستن قيمت محصولات در فرمولبندي مواد چسبنده و درزگير مورد استفاده قرار می‌گيرند؛ اما اين وضعيت، امروزه دستخوش تغيير شدهاست زيرا پرکننده‌های نانومقياس، ارتقاي کارايي و قابليتهايي چون خصوصيات فيزيکي عالي، کنترل رئولوژيکال (جريان شناختي)، مقاومت در برابر سوختن و دوام و قابليت بازيافت ارتقا يافته را، براي مواد چسبنده و درزگير به ارمغان می‌آورند.
اصليترين پرکنندههايي که از فن‌آوري نانوي مدرن بهرهگرفته و در توليد مواد چسبنده و درزگير استفاده می‌شوند، سيليس دوداندود، PCC نانويي و در مرتب‌های پايينتر، TiO2 هستند. سيليس دوداندود که تحت عنوان سيليس گرمازا نيز شناخته می‌شود در قالب ذراتي با اندازهي چند 10 نانومتر و مساحت سطح ويژهي m2/g 90 الي m2/g 600 ، قابل توليد است. سيليس دوداندود را می‌توان از طريق يک فرآيند هيدروليز و يا فرآيند رسوبدهي توليد کرد. همانگونه که از نامش پيداست، فرآيند توليد NPCC، دربرگيرندهي رسوبدهي است که اين امر منجر به توليد ذراتي در ابعاد 60 الي 150 نانومتر می‌گردد. اين محصولات نانويي از چند سال پيش تاکنون در بازار موجود بودهاند و طيف وسيعي از صنايع مانند صنايع کاغذ، لوازم آرايشي، مواد غذايي، پلاستيک و مواد چسبنده و درزگير از آنها بهره گرفته‌اند.
در اروپا، صنعت ساختمان دومين بازار بزرگ براي مواد چسبنده و درزگير بوده است. تخمين زده می‌شود که در سال 2009 در اروپا، اندازهي بازار مواد چسبنده و درزگير براي محصولاتي که مستقيماً مرتبط با صنعت ساختمان بودهاند، نزديک به 9/1 می‌ليارد يورو بوده است. البته تنها تعدادي از محصولات در اين بازار از فن‌آوري نانو بهره می‌گرفتند. مطابق برآوردها تنها 10 درصد از کل مواد چسبنده و درزگير شامل پرکننده‌های نانويي بوده و درصد استفاده از نانومواد در آن‌ها بسيار پايين است. چندين مشوق و مانع بر روي روند پذيرش مواد چسبنده و درزگير نانويي در صنعت ساختمان تأثيرگذار هستند. مشوق‌های اصلي شامل، ارتقاي کارايي، قابليت‌های اضافي و مباحث زيست‌محيطي  هستند درحاليکه موانع اصلي عبارتند از رقابت قيمت، کمبود آگاهي و عدم خطرپذيري.

 


انتظار می‌رود که فن‌آوري نانو در توسعه نسل جديدي از مواد چسبنده و درزگير در سال‌های آتي مشارکت داشته و بازار مذکور همچنان روند روبهرشد خود را حفظ کند. با اين وجود لازم است تا اين توسعهها با تدوين قوانين مقتضي در جنبههايي چون سلامت و ايمني همراه شوند و هم‌چنين مزايا و نگراني‌های مربوط به اين محصولات در قالب زنجيرهي ارزش از توليدکننده پرکننده نانومقياس تا توليدکننده مواد چسبنده و درزگير تا صنعت ساختمان، به شکل وسيعي مورد بحث و تبادل نظر قرار بگيرند. اين امر نهتنها از موانع پذيرش فن‌آوري می‌کاهد بلکه به ابتکارات جديد در اين حوزه نيز کمک می‌کند.

 

برای مطالعه متن کامل مقاله کاهش ضایعات در صنعت کاشی و سرامیک لطفا نشریه شماره 25  سرامیک و ساختمان را مطالعه نمایید.

شماره تماس جهت دریافت نشریه سرامیک و ساختمان: 44487812 الی

تکنولوژی چاپ دیجیتال


دکوراسیون دیجیتالی کاشی:
تکنولوژی پرینت دیجیتالی در صنعت سرامیک که هم‌اکنون جهانی شده است، اگر موجب انقلاب در صنعت کاشی نشده باشد حداقل به میزان بسیار زیادی موجب بهبود دکوراسیون شد و راه‌های دکوراسیون را تغییر داد و تکنولوژی Inkjet باعث بالا بردن کارایی پروژه‌های سرامیکی شد. به گفته آقای Penna رییس تولید شرکت Imola،که هفت ماشین دیجیتالی را راه‌اندازی نموده است، اهمیت نوآوری دکوراسیون دیجیتالی در صنعت کاشی به اندازه تغییر کوره‌های تونلی به کوره‌های رولری است. به گفته وی فرآیند چاپ دیجیتالی مشکلات موجود از تنوع در رنگ گرفته تا محصولات نامنطبق در صنعت چاپ را رفع می‌کند و قطعات یدکی انبار را کاهش می‌دهد. این تکنولوژی هم‌چنین قادر است که ارزش افزوده کاشی‌ها را نیز افزایش دهد. هم‌چنین با این روش زمان تولید طرح‌ها و قرار گرفتن ان در خط تولید نیز کم می‌گردد.
 
طراحی گرافیکی دیجیتال:
Antonio De Carlo از شرکت Ferro گفت: در این بخش سعی و تلاش زیادی برای اجرای تصاویر گرافیکی بر روی کاشی انجام شده است و برای این کار باید تصاویر تهیه شده توسط دوربین دیجیتالی با استفاده از نرم افزار به طرح گرافیکی تبدیل شود و سپس عملیات پرینت انجام شود و باید در نظر داشت که طراحی گرافیکی دیجیتالی همانند فتوکپی نیست و انجام آن خیلی ساده نیست. Paolo Zannini رییس انجمن سرامیک ایتالیا اضافه کرد که برای رسیدن به دکوراسیون دیجیتالی باید روش‌ها را تغییر داد. تخصیص مجدد اصل طرح به وسیله شرکت‌های سرامیکی به‌طور آشکار وابسته به تولیدکنندگان لعاب و رنگ و موسسات طراحی گرافیکی است. De Carlo گفت ما همواره باید به دنبال پیشرفت باشیم و این درست شبیه پیشرفت از تایپ دستی به تایپ کامپیوتری است و ما باید هم در زمینه رنگ و ماشین‌آلات پیشرفت کنیم که البته خیلی موارد هنوز به طور کامل شناخته نشده است و باید از پتانسیل‌های تکنولوژی Inkjet استفاده نمود. Paolo Zannini ادامه داد که تکنولوژی‌های جدید نیاز به نرم‌افزارهای دیجیتال مدیریت رنگ دارد و در تکنولوژی Inkjet برای رسیدن به نتایج رضایت‌بخش می‌بایست چگونه می‌بایست بین پارامترهای متغیر فرآیند تولید هماهنگی ایجاد نمود که این کار نیازمند وجود نرم‌افزارهای کامپیوتری مناسب است.

یکپارچگی بین تکنولوژی‌های موجود
امروزه می‌توان گفت در جهان به یک نوع یکپارچگی فکری درخصوص تکنولوژی‌های موجود در زمینه دکوراسیون سرامیک با استفاده از تکنولوژی Inkjet رسیده‌اند و همگان باور دارند که می‌بایست این تکنولوژی تقویت شود. Paolo Monari از شرکت سیستم اعلام نمود به عنوان مثال امروزه مشکلی که در این تکنولوژی وجود دارد این است که برای اعمال مواد دکوراسیون با ضخامت زیاد با مشکل مواجه هستیم و هم‌اکنون اعمال لعاب به صورت دیجیتالی هنوز غیر قابل تصور است. استفاده از این روش برای دکوراسیون در زمینه فاصله بین رنگ‌ها هنوز با مشکل مواجه است و در نتیجه کیفیت محصولات تولید شده در این روش کیفیت مناسبی در مقایسه با روش‌های رایج فعلی وجود ندارد و با استفاده از روش حکاکی سیلندر کیفیت مناسب‌تری در مقایسه با تکنولوژی دیجیتال موجود می‌توان حاصل نمود. Marco Ferrari از شرکت Colorobbia اضافه نمود باید در نظر داشت که می‌بایست در ادامه روش‌های فعلی سعی در بهبود آن با استفاده از روش‌های جدید داشت.

پتانسیل‌های زیبایی شناختی
Zannini افزود مزیت استفاده از روش‌های جدید این است که لبه‌های کاشی سطح مورد نظر و هم چنین نقوش برجسته موجود در سطح نیز می‌تواند با استفاده از این روش دکور شود. [در حالی‌که به عنوان مثال در روش دکوراسیون روتوکالر که از سیلندرهای حکاکی برای اعمال رنگ استفاده می‌کند این امکان وجود ندارد]. Alberto Ghisellini از شرکت Kerajet افزود با استفاده از روش دکوراسیون Inkjet می‌توان به افکت‌های مشابه پرس دوبل و یا کاشی‌های رگه‌رگه دست یافت. این روش می‌تواند بر روی بدنه پرس شده به صورت مستقیم بکار رود و یا اینکه در کاشی‌های دوپخت از این تکنولوژی استفاده نمود.

جوهر و رنگ
Warren Green از شرکت Jettable گفت با وجود اینکه در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای ساخت رنگ مناسب انجام شده است، ولیکن هنوز نیاز به تلاش بیشتر در زمینه رنگ وجود دارد. تولید تمامی‌رنگ‌ها با استفاده از سه، چهار و یا شش رنگ اصلی هنوز به صورت کامل قابل دسترسی نیست و استفاده از روش‌های مورد استفاده در صنایع دیگر در صنعت سرامیک به صورت کاملاً مشابه در صنعت سرامیک قابل اجرا نیست زیرا در صنعت تکنولوژی دیجیتال عوامل دیگر فرآیند تولید نظیر پخت، واکنش با یکدیگر از جمله واکنش بین رنگ، لعاب و بدنه نیز تاثیرگذارند.

Alessandro Giudice از شرکت Colorstore عنوان نمودار آزمایشات انجام شده با استفاده از چهار رنگ سرامیکی می‌توان 80 تا90 درصد تولیدات را از نظر رنگ‌بندی تولید نمود و در برخی موارد حتی سه رنگ نیز برای رسیدن به محدوده‌های رنگی کافی است. Marco Ferrari افزود نسخه جدید نرم‌افزار فتوشاپ خصوصیات مربوط به رنگ‌ها را در خود جای داده است و برنامه‌های دیگر جهت استفاده پیچیده هستند و به تازگی نسخه‌های برنامه‌های مربوط به صنعت سرامیک ارائه شده است. امروزه تولیدکنندگان رنگ به‌طور ویژه به روی استفاده از سه رنگ [اصلی] به‌علاوه رنگ مشکی تمرکز کرده‌اند. برای فایق آمدن بر مشکل عدم حضور رنگ واقعی Magneta، سختی کار در ایجاد رنگ زرد مناسب، قهوه‌ای و سبز مربوط ترکیبات ایجادکننده رنگ سیاه است که تحقیقات برای ایجاد ترکیبات ارگانومتالیک (Organometallic) جدید و هم‌چنین محدوده‌های وسیعی از رنگ‌دانه‌های بسیار ریز (Super Fine) در حال انجام است. امروزه تقریباً تمام تولیدکنندگان پایدار بوده و شدت رنگ خود را طی فرآیند تولید از دست نمی‌دهند.
برای دریافت مطلب کامل با ما تماس بگیرید.

info@ceramic-sakhteman.com

ساخت پرینترهای سرامیکی سه بعدی

 

اگر به سحر و جادو علاقه داشته باشید، مطمئنا ساعت ها در کنار این مکعب توخالی خواهید نشست و به تماشای نحوه ساخت کاسه های سرامیکی توسط آن خواهید پرداخت! نازل این پرینتر ذرات گل رس را به بیرون شلیک کرده و لایه به لایه به ساخت مجسمه هایی می پردازد که از او خواسته شده است. پس از اتمام کار هم شیئ مورد نظر آماده پخته شدن در کوره خواهد بود.

 

در عکس پایین هم شما شاهد برخی ظروف هستید که از مخلوط شدن پودر رس و آب در لوله های این پرینتر و پخش آنها از نازل تولید شده اند. هنگام کار این دستگاه به نظر می رسد که یک روح در حال کنار هم گذاشتن ذرات گل و تولید یک شیئ از هیچ است و یا اینکه یک جادوگر توانا با چوب دستی اش به ذرات غبار هوا شکل می دهد و آنها را تبدیل به ظروف سفالی می کند. تخیل شما کدامیک را بیشتر می پسندد؟

نانورنگدانه های سرامیکی

مقدمه:
نانوپيگمنت‌ها، مواد آلي يا غيرآلي با اندازه كمتر از 100 نانومتر هستند كه به‌طور شيميايي غير محلول بوده و از لحاظ فيزيكي نيز نسبت به پايه يا بايندرهاي كه همراه آنها مورد استفاده قرار مي‌گيرد خنثي مي‌باشد. امروزه يك رنج وسيع از مواد با اندازه دانه 100تا200 نانومتر در صنعت مورد استفاده قرار مي‌گيرند. به‌طور مثال پيگمنت‌هاي بر پايه ميكا با سايز دانه 20 نانومتر با اثر پيرلسنت در صنايع لوازم‌آرايشي، پلاستيك، پوشش‌ها و اتومبيل استفاده مي‌شود. كاربرد ديگر نانوپيگمنت‌ها، يك نوع جديد صفحه فسفري است كه در تيوب‌هاي كاتديك تلويزيون‌ها قرار داده شده و از نانو پيگمنت‌ها براي بهبود كنتراست و رنگ زمينه استفاده مي‌كند.
استفاده از نانو ذرات مي‌تواند عملكرد پيگمنت‌ها را بهبود بخشد. به‌طور مثال در پوشش‌هاي آلي، نانوپيگمنت‌ها مي‌توانند خواص مكانيكي و اصطكاكي مانند سختي، كرنش شكست، مقاومت كششي و مقاومت سايشي را با حفظ تافنس بهبود بخشند. خصوصيت ديگر نانوذرات، كوچك‌تر بودن آن نسبت به طول موج طيف مرئي است كه سبب عدم پراش و بازتاب در محدوده نور مرئي شده و در نتيجه مي‌توان نانوكامپوزيت ترانسپارنت ايجاد كرد. اين امر امكان توليد پوشش‌هاي ترانسپارنت با مقاومت بالا را مي‌دهد. اما بايد توجه داشت كه پودرها با اندازه دانه كوچك داراي سطح ويژه زيادي هستند و در نتيجه احتمال ايجاد آگلومره بسيار زياد مي‌شود. اما اين امر در مورد پيگمنت‌هاي سراميكي سبب ايجاد يك بازار مصرف زياد شده است زيرا به دليل سطح مخصوص زياد، پوشش سطحي آنها زياد بوده و با توجه به نقاط بازتابش فراوان، بازتابش را افزايش مي‌دهد.
علاوه‌بر آن استفاده از اين ذرات ريز در فرمولاسيون خمير چاپ، توزيع يكنواخت و هموژن همراه با بايندرها را نتيجه مي‌دهد كه سبب افزايش استحكام مكانيكي اين خمير چاپ‌ها بعد از خشك‌شدن مي‌شود. بعد از مخلوط شدن يكنواخت، پيگمنت‌هاي نانو سايز اثرات بهتري را در عمليات سايش و پوليش از خود نشان مي‌دهند.
اين مقاله دكورهاي سراميكي با استفاده از نانوذرات به خصوص در كاشي‌هاي پرسلاني را مورد بررسي قرار مي‌دهد. اين پيگمنت‌ها، افكت لوستر و هنري به لعاب مي‌دهد. بررسي‌هاي اخير درمورد لوستر‌هاي مدرن نشان مي‌دهد كه اين پيگمنت‌ها توسط نانوكريستال‌هاي مس و نقره شكل مي‌گيرد. هم‌چنين احتمال ايجاد آن توسط يك لايه نازك اكسيد‌تيتانيوم برروي يك پايه ترانسپارنت مانند مسكويت به جاي يك سطح پيرلسنت وجود دارد.
يكي از مهم‌ترين روش‌هاي دكورزني در سراميك استفاده از روتوكالرها است كه استفاده از نانوپيگمنت‌ها مي‌تواند مشكلات ناشي از استفاده ميكروپيگمنت‌ها مانند بسته شدن نازل‌ها و توزيع غير‌يكنواخت را كاهش‌دهد. علاوه‌بر آن كيفيت تصويري بهتري با استفاده از اين پيگمنت‌ها مي‌تواند ارائه شود. پيگمنت‌هاي سراميكي رايج با رنج اندازه بين 10-1 ميكرومتر مي‌باشد. اما نانوپيگمنت‌هاي سراميكي با رنج دانه 10 تا80 نانومتر اكنون مورد بررسي قرار گرفته‌اند و شدت رنگ خوبي در يك رنج گسترده در دماي پخت مي‌دهد.

كارهاي تجربي
چهار نوع سوسپانسيون نانوپيگمنت براي چاپ توسط روتوكالر با رنگ‌هاي زرد، مشكي، ارغواني و فيروزه‌اي تهيه شد. اين سوسپانسيون‌ها (جوهرهاي نانوسايز) به صورت اكسيدهاي سراميكي يا فلزات سنتز شده در يك حلال آلي تهيه مي‌شود. آناليز اين پيگمنت‌ها با استفاده از میکروسکوپ الکترونی SEM-FEG و (STEM (Transmission Electron Microscopy Supra40 و یا با استفاده از سیستم (DLS(Dynamic Light Scattering و Instrument.Malven UK و بررسي تركيب فازي با استفاده از پراش اشعه ايكس دما بالا (Xpert Pro, panalyticalAlmelo,The Netherland) انجام شد، تمامي جوهرهاي نانوسايز به صورت تست drop 0.05 تا 0.1 (ميلي‌گرم/سانتي‌متر مربع) بر روي بدنه‌هاي خام سراميكي و با كنترل ميزان نفوذ براي رسيدن به ميزان تجمع واقعي پيگمنت‌ها اعمال مي‌شود. پوشش‌هاي شيشه‌اي تجاري (F1,F2,F3,4) و لعاب‌هاي (S1,S2,S3) و يك بدنه پرسلاني استون‌ور با خواص شيميايي و فيزيكي متفاوت انتخاب مي‌شوند. اين نمونه‌ها در يك كوره الكتريكي با سيكل سريع (60MIN- Cold To Cold) در دماي حداكثر با رنج 800 تا1200 درجه سانتيگراد پخت مي‌شود. نمونه‌هاي پخته شده توسط پراش اشعه ايكس براي بررسي تغيير فاز و اندازه دانه‌ها مورد مطالعه قرار مي‌گيرد و سپس اندازه دانه‌ها با استفاده از معادله Scherrers محاسبه مي‌شود.
طيف جذبي نوري نمونه‌هاي پخته شده در رنج (300 تا 1100 نانومتر VV-VISIBLE-NIR با اسپكتروسكوپي بازتابشي نفوذي (DRS,λ35,Perkin Elmer,Wellesley,USA)ثبت شد. بازتابش (∞R) با استفاده از معادله Kubelka-Munk به جذب (k/S) تبديل مي‌شود:
k/S= 2(1-R∞).(2R∞)-1
پارامترهاي CIE lab از طريق اندازه‌گيري‌هاي انجام شده توسط يك اسپكتروفتومتر پرتابل با 65=D و زاويه جذب استاندارد10 درجه (MSXP400 Hunterlab Miniscan, white glazed tile refrence 31.5=x ,33.3=y) انجام گرفت.
براي مقايسه رنگزني نانوپيگمنت‌ها با پيگمنت‌هاي معمولي، چهار پيگمنت كه در مقياس ميكرومتريك زرد مشكي ارغواني و فيروزه‌اي هستند با لعاب S1 و پوشش شيشه‌اي F1 مخلوط مي‌شود. بايد دقت شود كه ميزان پيگمنت‌ها در همه يكسان باشد. اين نمونه‌ها در كوره الكتريكي پخت شده و تحت آناليز با دستگاه‌هاي كالريمتري، XRD,UV-VISIBLE-NIR قرار مي‌گيرند.

نتايج و بحث
نانوپيگمنت‌هاي ارغواني
طيف‌هاي قرمز توسط نانوذرات فلز طلا ايجاد مي‌شود. در حقيقت ذرات نانوفلزات مانند طلا، نقره و مس داراي جذب زياد بوده و نور مرئي را پراكنده ساخته و شدت رنگ را زياد مي‌كنند. اين خاصيت منحصربه‌فرد به دليل نوسان‌هاي تجمعي الكترون‌هاي هادي كه به نام سطح پلاسما شناخته مي‌شوند، مي‌باشد. رزونانس اين الكترون‌ها سبب ايجاد يك جذب پهن در طيف نور مرئي مي‌شود.
انرژي و شكل باند پلاسما براساس سايز و مورفولوژي نانوذرات تغيير مي‌كند و مي‌تواند براساس رزونانس انرژي و پهناي باند تخمين زده شود. طيف بازتابشي نفوذي سراميك‌هاي رنگ شده با پيگمنت‌هاي نانوطلا، يك باند پلاسمايي را نشان مي‌دهد كه از خصوصيات ذرات كروي است و داراي انرژي ثابت (1-Cm 19000 يا 1- ev 2.3) حتي در ساختارها و دماهاي پخت متفاوت مي‌باشد(شكل a 1). اين امر بسيار مشابه با نانوخوشه‌هاي طلا در شيشه بوروسيليكاتي است.
به‌طور خلاصه تغييرات در انرژي باند و شكل آنها مي‌تواند مشاهده شود. انرژي در لعاب‌ها به مقدار كمتر انتقال پيدا مي‌كند درحالي‌كه افزايش پهناي باند در پوشش‌هاي شيشه‌اي در دماي بالا به‌دليل افزايش انرژي سبب ایجاد رزونانس رخ مي‌شود. (شكل b 1)
رنج اندازه ذرات طلا در اكثر ساختارها حدود 40 تا90 نانومتر مي‌باشد، اما مي‌تواند به حدود 200 نانومتر در برخي لعاب‌ها يا پوشش‌هاي شيشه‌اي (شكل a‌2) برسد. اين امر به‌خصوص در F4 كه يك شيشه بوروسيليكاتي و داراي ميزان زياد B2O3 حدود بيست درصد است، بسيار قابل توجه مي‌باشد. در اين نمونه رشد اندازه ذرات سريع بوده و در دماي پايين نيز ديده مي شود. در مجموع با آناليز F1 در دماي پخت (شكل b 2) مي‌توان يك رشد دانه متعادل تا دماي 1100 درجه (20→50 نانومتر) و يك رشد دانه افراطي در دماي 1200 درجه (بيشتر از 165 نانومتر) را شاهد بود.
پارامترهاي كالريمتريك يك رنگ ارغواني با پارامتر قرمز *a با رنج 15 تا 33 و زرد ضعيف *b از 2 تا 14 (شکل 2) نشان مي‌دهد. اين رنگ‌ها اكثراً وابسته به اپاسيتي هاي مختلف متغير مي‌باشد. رنگ ارغواني در يك رنج گسترده دمايي 800-1100 درجه سانتي گراد پايدار مي باشد اما در دماهاي بالاتر بيشتر به سمت نارنجي متمايل مي‌شود و پارامتر *b افزايش مي‌يابد. اين امر بسيار وابسته به پهناي باند رزونانس و رشد ذرات طلا مي‌باشد. نانوذرات طلا در تمامي ساختارهاي سراميك پايدار بوده و يك رنگ ارغواني با شدت بالا ايجاد مي‌كند.

نانوپيگمنت فيروزه‌اي
نانوذرات CoAl2O4 داراي يك ساختار اسپينل بوده كه در آن +2 COدر سايت‌هاي تتراهدرال قرار مي‌گيرند. اين پيگمنت به صورت گسترده در صنعت سراميك به عنوان رنگ آبي در لعاب‌ها و هم‌چنين رنگي كردن بدنه كاشي‌هاي پرسلاني استفاده مي‌شود. اما در هنگام بررسي اين جوهر با XRD هيچ‌گونه فاز بلوريني، حتي بعد از عمليات حرارتي ديده نشد. از طرف ديگر طيف نوري جوهر با يك يون هگزا كوردينيت شده مشابه مي‌باشد كه احتمال ايجاد يك كمپلكس متال ارگانيك با حلال گليكول مي‌رود كه كاملاً متفاوت با ميكروپيگمنت رايج CoAl2O4 مي‌باشد. طيف ميكروپيگمنت داراي باندي با پيك بين1-cm 18000-15000 مي‌باشد و براساس انتقال +2 CO در كئوردينانسيون چهار‌وجهي متفاوت است. هنگامي‌كه جوهر بر روي مواد سراميكي متفاوت اعمال مي‌شود تمام طيف‌هاي به‌دست آمده با يكديگر مشابه هستند و تنها تفاوت آنها جذب بر اساس دما و تركيب است. سه پيك در 19000.15000و 17000 وجود دارند كــه بـراساس انتقـال الكتروني +2 CO در كئوردينانسيون تتراهدرال در شيشه‌هاي سيليكاتي به ترتيب زير مرتبط مي‌باشند:

4A2(4F) --> 2T1+2E(2G),
4A2(4F)-->4T1(4P),
4A2(4F) --> 2T2(2G),

انرژي اين باندها بطور خاص با دما تغيير نمي‌كنند. افزايش جذب در شيشه‌ها و پوشش‌هاي شيشه‌اي بـا بالارفتن دما ديده مي‌شود كـه احتمالاً اين امر بـه دليل اعوجاج زياد سايت‌هاي تتراهدرال در زمان جایگيري +2 CO مي‌باشد. اما حل شدن +2 CO در فاز شيشه‌اي در دماي بالاي 900 درجه سانتي‌گراد به دليل متفاوت بودن طيف ساختماني F1 نمونه پخته شده در 800 درجه سانتي‌گراد از بقيه متمايز مي‌باشد. اين امر وجود CO2 در سايت‌هاي چهار‌وجهي (باند در1- cm 15000)و شش‌وجهي (باند در1- cm 24000) را اثبات مي‌كند.
پــارامترهاي كــالري‌متريك (جدول 2) وجــود رنگ آبي را در لعاب (22-<*b<24-) و هم‌چنين در پوشش‌هاي شيشه‌اي پخته شده در بالاي 1000 درجه سانتي گراد (12-<*b<19-) اثبات مي‌كند. اما بايد توجه داشت كه درصورت پخته شدن در دماي پايين 1000 درجه سانتيگراد به دليل جايگيري ناقص كبالت در زمینه شيشه‌اي رنگ آبي با شدت مناسب ايجاد نمي‌شود (6=*b).
در حقيقت نانوپيگمنت فيروزه‌اي به عنوان يك dye عمل مي‌كند و هيچ‌گونه فاز كريستاليني ايجاد نمي‌كند و حتي CoAl2O4 نيز در لعاب ديده نمي‌شود. شواهدي وجود دارد كه 2+CO در شيشه‌ها در كئوردينانسيون چهاروجهي قرار ميگيرد كه در هر دو شيشه‌هاي سيليكاتي و بوروسيليكاتي ديده ميشود. وجود مقدار كم +2 CO در كئوردينانسيون اكتاهدرال توجيهي ندارد. تغييرات در رنگ بعد از پخت در دماي پايين احتمالاً مرتبط به تغيير نسبت بين كئوردينانسيون +2 CO تتراهدرال و اكتاهدرال و يا بازسازي ساختار +2 CO در شيشه تا 1200 درجه سانتيگراد مي‌باشد.

برای دریافت مطلب کامل با ما تماس بگیرید:

info@ceramic-sakhteman.com

مدیریت رنگ در صنعت چاپ دیجیتال

مروزه استفاده از چاپ دیجیتال به صورت گسترده در شرکت های تولیدی کاشی و سرامیک مرسوم شده است. برای کاهش میزان مصرف جوهر دیجیتال و همین طور کنترل بهینه جوهر و زمان اجرای طرح در کارخانه استفاده از نرم افزارهای مربوطه ضروری است و لذا شرکت های تولیدی باید استفاده از نرم افزارهای مربوطه را در اولویت کاری خود قرار دهند. شرکت های زیادی به تولید این نرم افزار می پردازند که نحوه عملکرد آنان می تواند متفاوت باشد.
از سال 2000، زمانی که اولین چاپ‌گر دیجیتال در نمایشگاه Cevisama  اسپانیا رونمایی شد، انقلابی در صنعت چاپ کاشی اتفاق افتاد. از سال 2000 تاکنون به طور پیوسته تکنولوژی این دستگاه یعنی روش اعمال جوهر، عملکرد قطعات الکترونیکی و مکانیکی و کیفیت جوهر‌های مورد استفاده آن روز به روز بهتر شده است.
در حال حاضر بین تولید‌کنندگان این دستگاه رقابت شدیدی در مورد ساخت مدل‌های جدیدی می‌باشد که وضوح چاپ و سرعت تولید آن بیشتر باشد. تولید‌کنند‌گان‌ جوهر نیز سعی کرده‌اند که ماندگاری در طول زمان جوهر را افزایش داده و گاموت محدود رنگی جوهر را از چهارتایی  به تعداد بالاتر ارتقا دهند.
اگرچه ظهور چاپ دیجیتال مزایای قابل توجهی به‌همراه داشت ولی مشکلاتی را نیز دربر دارد که یکی از آنها مدیریت رنگ می‌باشد.
در این مقاله کاربرد نرم‌افزار‌های مختلف مدیریت رنگ در ارتباط با صنعت سرامیک بررسی می‌شوند.

نمایی از نرم افزار مدیریت رنگ شرکت Caldera

متخصصان چاپ به خاطر مدیریت رنگ در صنعت سرامیک، نرم‌افزار‌هایی طراحی کردند که از جمله آنها می‌توان به KROME ceramics، Caldera و ... اشاره کرد که فرآیند چاپ دیجیتال در صنعت کاشی را بهینه‌تر می‌کند.
 
امروزه برای طراحی و چاپ تصاویر دستگاه‌های چاپ زیادی وجود دارند که به سختی می‌توان تشخیص داد که عکس توسط چه دستگاهی چاپ شده‌است. بهترین وسیله برای حل این مشکل استفاده از سیستم مدیریت رنگ(Color Management System)  می‌باشد.


سیستم مدیریت رنگ به کمک نرم‌افزار مشخصات کامل دستگاهی که عکس را چاپ کرده‌است را اعلام می‌کند و ارتباط رنگی دقیقی بین دستگاه‌های چاپ برقرار می‌کند.
سیستم مدیریت رنگ برای مشخص‌کردن کاراکتر‌های ورودی دوربین دیجیتال، کنترل بصری تصویر بر روی مانیتور و یا تنظیم چاپ دقیق تصویری که بر روی مانیتور وجود دارد بکار می‌رود. می‌توان از این سیستم در پلاتر چاپ بر روی کاغذ و دستگاه‌های صنعتی مانند چاپ‌گر دیجیتال برای چاپ بر روی کاشی استفاده کرد.


از آنجایی که هر دستگاه چاپ، روش پردازش رنگ مخصوص به‌خود دارد، روش تفسیر رنگ هر دستگاه نیز متفاوت می‌باشد. این امر باعث می‌شود که اطلاعات جامع رنگ از یک دستگاه به دستگاه دیگر منتقل شود.
دوربین‌های دیجیتالی، مانیتور‌ها و چاپ‌گر‌های جوهرافشان دستگاه‌های اصلی سیکل کاری تصویر دیجیتال هستند ولی برنامه نرم‌افزاری مدیریت رنگ مهم‌ترین بخش این سیکل می‌باشد زیرا باعث بهینه‌کردن چاپ تصویر می‌شود.

برای مشاهده متن کامل مقاله مدیریت رنگ در چاپ دیجیتال شماره 26 نشریه سرامیک و ساختمان را مطالعه نمایید.

شماره تماس : 44487812 الی 14

کنترل آلاینده‌ها در صنعت سرامیک

امروزه حفظ محیط زیست به عنوان یکی از جنبه‌های غیرقابل اغماض در امر توسعه پایدار مطرح است. در این رابطه استفاده از فن‌آوری‌های مختلف همچون انواع روش‌های زیستی و شیمیایی در پالایش و کنترل آلودگی‌های محیط زیست به کار گرفته شده است. در ایران نیز با شتاب گرفتن فرایند صنعتی شدن کشور و لزوم توجه بیشتر به توسعه پایدار همراه با الزامات اقتصادی، نیاز به استفاده از فن‌آوری‌های کارآمد و نوین در کنترل آلودگی‌های محیط زیست  بیش از پیش احساس می‌شود.


همانند تمامی صنایع، صنعت سرامیک نیز اثرات مخربی بر روی محیط زیست دارد. توجه به تاثیرات زیست محیطی و کنترل آن و بهینه کردن فرایند تولید و کاهش آلاینده‌ها از مواردی است که تمامی واحدهای تولیدی باید به آن دقت داشته و همواره بخشی از بودجه سالیانه خود را صرف انجام آن نمایند. قطعا کنترل فرایند تولید علاوه بر کاهش مشکلات زیست محیطی، می‌تواند به سلامت پرسنل شاغل و در بسیاری از موارد به کاهش هزینه‌های دورریز مواد و ضایعات نیز بینجامد.
صنعت سرامیک به دلایل استفاده از مواد اولیه، آب فراوان، انرژی سوختی و هم‌چنین نیروی الکتریسیته در فرایند تولید آلودگی‌هایی از قبیل اضافات و ضایعات تولیدی، گازهای خروجی از کوره، اسپری‌درایر، خشک‌کن‌ها و ...، ضایعات لعاب، آب‌های مورد نیاز برای شستشوی بال‌میل‌ها، آب‌های استفاده شده در سیستم اسپری و خطوط لعاب، آب مورد استفاده در سیستم پولیش، گرمای ناشی از انرژی گرمایی مورد نیاز و هم چنین انواع آلودگی‌های صوتی را ایجاد می‌نماید.
انتشار گازهاي گلخانه‌ا‌ي و به‌ویژه پساب‌هاي صنعتي آلوده و ساير آلاينده‌ها مقوله‌هايي است که مطرح بوده و لذا جامعه جهاني و سازما‌ن‌هاي بين‌المللي ذيربط جهت کنترل و کاهش اثرات مخرب آلودگي زيست محيطي الزاما حلقه‌هاي ضوابط و مقررات کنترلي را تنگ‌تر خواهند نمود.
در دنیای امروز هر کشوری که بتواند بر منابع بیشتری تسلط یابد، منابع موجود را بهینهتر مصرف و منابع مصرف شده را باز تولید کند، از قدرت بالاتری بهره خواهد برد. در دنیای کنونی که منابع محدود هستند، بازتولید و بازیافت منابع اهمیت بسیاری یافته است، بسیاری از صنایع موجود بیشتر از اینکه به تولید مواد جدید مشغول باشند به بازتولید و بازیافت مواد مصرف شده مشغولند.

 

 

راهکارهاي مديريت بر ضايعات
اين فرآيند مشتمل بر روش‌هاي متعددي است و به مجموعه اقداماتي اطلاق مي‌شود که در جهت بهينه‌سازي وضعيت تفکيک، جمع‌آوري، حمل، بازيافت، فروش و کنترل سايت ضايعات (از نقطه نظر تأثيرات زيست محيطي) صورت مي گيرد.
اين راهکارها به ترتيب اولويت عبارتند از:
• حذف: جلوگيري کامل از ايجاد ضايعات با بکارگيري روش‌ها، تجهيزات و تدابيري که منجر به افزايش بازده توليد، حفظ منابع و مواد اوليه پبيشگيري از اتلاف انرژي مي‌گردد.
• کاهش در منبع توليد: اجتناب از توليد بي‌رويه ضايعات و هم‌چنين کاهش و يا حذف آن از طريق تغييرات در فرآيند.
روش‌هاي معمول براي کاهش ميزان ضايعات در منبع توليد آنها شامل موارد زير است:
1- انجام عمليات به‌طور صحيح و اصولي:
الف: انتخاب دقيق تامين کنندگان و هم‌چنين مواد اوليه خريداري شده
ب: انجام به موقع و منظم تعميرات پيشگيرانه
ج: کاهش حجم ضايعات با بکارگيري روش‌هايي چون فيلتراسيون، خشک کردن و فشرده کردن ضايعات.
د: نصب درپوش و شير اطمينان بر روي مخازن حاوي مايعات و حلال‌ها
ه: جلوگيري از نشت و انتشار مواد
و: استفاده مجدد از مواد ريخته شده
2- بهبود فن‌آوري: کاهش ميزان توليد ضايعات از طريق بهبود فرآيندها و استفاده از تجهيزات پيشرفته‌اي که ضايعات کمتري ايجاد مي‌کنند (‌فن‌آوري پاک) و هم‌چنين انجام اصلاحات لازم در تجهيزات به‌منظور کاهش ضايعات توليدي.
3- تغيير در مواد اوليه مصرفي: جايگزيني مواد زيان‌بار با مواد اوليه بي‌خطر و يا کم‌خطر با مد نظر قررار دادن معيارهاي نظير تأثيرات سوء ايمني و بهداشتي، آثار منفي بر کيفيت کالا و يا ضايعات حاصله و يا آثار سوء وارده بر فرآيند توليد.
4- ايجاد تغييرات در محصول نهايي يا جانبي: اين روش مي‌تواند منجر به کاهش کلي ميزان ضايعات در فرآيند توليد گردد و اين امکان نيز وجود دارد که محصولات توليدي نهايي داراي خطرات کمتري از نظر زيست محيطي باشد.
• بازيافت: استفاده مجدد از ضايعات به منظور بکارگيري احياء و دوباره آن‌ها به‌عنوان مواد اوليه و جلوگيري از اتلاف انرژي
• تصفيه: کليه اقداماتي است که در جهت از بين بردن و يا جداسازي عناصر سمي و موجود در ضايعات و خنثي‌سازي ضايعات و در نهايت تبديل آنها به مواد کم خطر، صورت مي‌پذيرد.
• دفع: انتقال کنترل شده و مطمئن ضايعات ممکن است با اقداماتي نظير کاهش حجم، قراردادن در ظروف مخصوص، جداسازي محل دفن و نگهداري يا پايش همراه باشد.
روش‌هاي ذکر شده در مديريت بر ضايعات، بيان‌گر اين موضوع است که روش‌هاي حذف و کاهش ضايعات در منبع و يا بازيافت آن‌ها، بسيار منطقي‌تر از روش‌هاي پر هزينه‌اي چون تصفيه و دفع ضايعات توليدي است.

 

برای مطالعه متن کامل مقاله کاهش ضایعات در صنعت کاشی و سرامیک لطفا نشریه شماره 25 و 26 سرامیک و ساختمان را مطالعه نمایید.

شماره تماس جهت دریافت نشریه سرامیک و ساختمان: 44487812 الی 14

استفاده از تکنیک راکو بر روی کاشی هنری

دو هنرمند ایرانی برای نخستین‌بار راکوهای معروف ژاپنی را با سلیقه و خوانش ایرانی روی کاشی خلق کرده و به نمایش گذاشتند.
به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، این روزها گالری «مژده» میزبان نمایشگاه خوشنویسی راکوست که در آن میترا آواز و نسیم مرادی، برای نخستین‌بار راکوهای معروف ژاپنی را با سلیقه و خوانش ایرانی روی کاشی خلق کرده‌اند تا ضمن بومی‌سازی یک شیوه مطرح شرقی، سنت کهن کاشی‌کاری ایرانی را نیز یادآوری کنند.
آن‌ها کوشیده‌اند تکنیک خط‌نگاری آیینی ژاپنی را با هنر خوشنویسی ایرانی بیامیزند. حاصل این تلاش ترکیبی نوست که از ظروف ظریف ژاپنی به کاشی‌های ایرانی منتقل شده و پیش روی مخاطب ایرانی قرار گرفته است.




میترا آواز یکی از دو هنرمند این نمایشگاه درباره‌ آثار این نمایشگاه گفت: آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه حاصل دو سال فعالیت من و خانم نسیم مرادی روی تکنیک راکوست. در این مجموعه که به شکل کاشی کار شده است از تکنیک راکو استفاده کرده و آن را با خوشنویسی ایرانی ترکیب کرده‌ایم. البته راکو تکنیکی است که روی ظروف کار می‌شود و ما این تکنیک را روی کاشی اجرا کردیم که البته بسیار دشوار بود.
 
وی درباره این نمایشگاه افزود: حدود 20 اثر در این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان به هنر سرامیک قرار گرفته است که همه آنها از یک، دو یا چهار کاشی با ابعاد20 در 20 تشکیل شده‎اند. این آثار برای نمایش قاب شده‌اند، اما قابلیت آن را دارند که در صورت تمایل خریدار، روی دیوار نیز نصب شوند.
نسیم مرادی دیگر هنرمند این نمایشگاه نیز درباره اینکه چرا شیوه راکو را برای کار انتخاب کرده است توضیح داد: تکنیک راکو با آنکه در ژاپن 500 سال قدمت دارد در ایران بسیار نوست. من و خانم آواز این تکنیک را به همین دلیل انتخاب کردیم. ارائه راکو روی کاشی که سطحی تخت است به جذابیت‌های بصری آن افزوده و با تلفیق خوشنویسی ایرانی رنگ و بوی خاصی گرفته است.



این هنرمند سرامیست با بیان این‌که سفال و سرامیک در ایران قدمت بسیاری دارد اما تکنیک‎های بسیاری از کشورهای مختلف در طول تاریخ وارد آن شده است، گفت: این سنت همواره در سفال ایران وجود داشته است که یک تکنیک را از چین یا مصر بگیرد و به شکلی ایرانیزه کند به همین دلیل ما سعی کردیم همین کار را در مورد تکنیک راکو انجام دهیم.
مفهوم اصطلاح "راکو" به معنای شادی است که بنیانگذارش شخصی به نام "چوجیرو" است؛ او در قرن شانزدهم توسط فرمانروای وقت به راکو ملقب شده است. این تکنیک در سال ۱۹۵۰ به دنیای هنر سرامیک‌سازی غرب راه یافته و به دلیل روش سریعی که برای پختن کارهای هنری دارد به سرعت رایج شد و اخیراً بسیاری از سرامیک‌سازان مدرن برای بیان احساسات هنری خود به این روش روی آورده‌اند. برای دست‌یابی سفال‌گران به نتیجه مطلوب باید اثرات و تغییر و تبدیل‌های میان گل و لعاب و شعله را به درستی دریابند. کار با راکو احتیاج به گِل مخصوص دارد که بتواند شوک حرارتی را تحمل کند.
 
میترا آواز متولد ۱۳۳۵، فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبا (دانشگاه تهران) است که علاوه بر نمایشگاه انفرادی مجسمه در چهارمین دو سالانه‌ مجسمه‌سازی معاصر تهران در سمپوزیوم بین‌الملی مجسمه‌سازی و چندین نمایش گروهی نیز حاضر بوده است.
نسیم مرادی دیگر هنرمند این نمایشگاه هم عضو انجمن سفالگران ایران است. از سوابق هنری او می‌توان به شرکت در بینال‌های سفال و سرامیک ایران و دریافت لوح تقدیر "گالری صبا"، حضور در اولین نمایشگاه زنان سفالگر ایران و چندین نمایش انفرادی و گروهی اشاره کرد.

آیا آپاداناسرام یزرگ ترین واحد تولیدی ایران، تولید خود با ظرفیت نصب شده را به انجام می رساند؟

شرکت تولیدی آپاداناسرام بیش از هفت سال است که به تولید کاشی و سرامیک در انواع کاشی دیوار، کاشی گرانیتی و پرسلان لعابدار مشغول است.

ظرفیت نصب شده در این شرکت سی میلیون مترمربع در سال است که در سه پلنت که در یک محل به صورت مجتمع نصب شده است قرار دارد. این شرکت از نظر وسعت پلنت تولیدی به صورت متمرکز و هم چنین ظرفیت نصبی در ایران و خاورمیانه بی نظیر است ولی تاکنون ظرفیت اسمی تولیدی این شرکت محقق نشده است.

در سال های اخیر تغییرات مدیریتی زیادی در این شرکت انجام شده است که آخرین مدیر عامل این شرکت آقای دکتر شیرآلی است که دکترای جراحی زیبایی دارند و سوابق مدیریتی زیادی در استان سیستان و بلوچستان دارد.

وی نوجوانی و جوانی خود را در کشورهای همچون امارات متحده عربی ، کویت و انگلستان به سر برده و فارغ التحصیل رشته پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. وی در زمانی ریاست مرکز قلب تهران و دارای مدرک از کشورهای فرانسه و آلمان در خصوص زیبایی اندام است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مجتبی شیرآلی هفته گذشته در نشست بررسی وضعیت صنعت کاشی و سرامیک ایران و حضور در بازارهای جهانی، افزود: در حال حاضر حدود 130 واحد صنفی با ظرفیت تقریبی 700 میلیون مترمربع در کشور وجود دارد که سالانه حدود 450 میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک تولید می کنند.

وی درآمد صادراتی ایران از کاشی و سرامیک را حدود 500 میلیون دلار در سال ذکر کرد و گفت: ایران هم اکنون در جایگاه پنجم صادرات این کالا قرار دارد و عمده تولیدات این شرکت تاکنون به بیش از 15 کشور از جمله ایتالیا، اسپانیا، روسیه، عراق، ترکیه و چین صادر شده است.

وی جایگاه ایران از نظر رشد کمی و کیفی تولید کاشی در دنیا را اول عنوان کرد و افزود: خوشبختانه با ورود تکنولوژی های روز تولید این صنعت به کشورمان، هم اکنون محصولات ایرانی توان رقابت با محصولات خارجی مشابه را دارند.

وی میزان تولید جهانی کاشی و سرامیک را بیش از 11 میلیارد مترمربع بیان کرد و گفت: در طول دهه 90-1380 میزان تولید این محصولات از 80 میلیون به مرز 380 میلیون مربع در کشورمان رسید.

شیرآلی نبود زیر ساخت های لازم برای حمل و نقل در حوزه صادرات و عدم توجه به طراحی و زیبایی محصول در تولیدات را مهم ترین مشکل صنعت کاشی و سرامیک ایران ذکر کرد.

مدیرعامل شرکت آپادانا سرام با بیان آنکه این شرکت جزء 10 شرکت برتر دنیا است، اظهار داشت: این شرکت با ایجاد اشتغال مستقیم برای 2 هزار نفر در کشور، هم اکنون توان تولید سالانه 30 میلیون متر مربع کاشی و سرامیک را دارد.

شیرآلی، با اشاره به ضعف وابستگی اقتصاد کشور به صادرات نفت، ارزش شرکت های تولیدکننده محصول نهایی را بسیار بالا دانست و گفت: خام فروشی، بی ارزش ترین و غیراقتصادی ترین کار ممکن است که باید کنار گذاشته شود.

 مجتبی شیرآلی مدیرعامل شرکت آپاداناسرام در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین، اظهار داشت: فصل نوینی از فعالیت های شرکت آپادانا سرام آغاز شده و با تلاش هایی که صورت خواهد گرفت، آپاداناسرام مجددا به روزهای اوج خود بازخواهد گشت.

شیرآلی افزود: از نظر کیفیت تولیدات، محصولات آپاداناسرام حرف اول را در کشور می زنند و این موضوع ما را برآن داشته تا با تمام توان برای خارج شدن آپاداناسرام از وضعیت بحرانی تلاش کنیم و خوشبختانه تاکنون نیز نتایج مثبتی رقم خورده است.

وی به مقوله صادرات محصولات آپادانا سرام به کشورهای خارجی اشاره کرد و گفت: قصد داریم با همکاری شرکت‌ها و نام های معتبر خارجی، وارد بازارهای بزرگ جهانی شویم و خاک ایران را از طریق فروش کاشی و سرامیک باکیفیت توسعه بخشیم.

مدیرعامل شرکت آپاداناسرام خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال94 رهبری، بازار کاشی و سرامیک ایران را برعهده خواهیم گرفت و پس از آن قصد داریم تا سال 2016 به برترین تولیدکننده منطقه خاورمیانه تبدیل شویم.

آنچه بایستی درباره چسب‌های کاشی و سرامیک بدانیم

تهیه و تنظیم   مهندس مهرداد تابش- مدیر تحقیق وتوسعه شرکت بن‌سازه

پیش گفتار:

بشر از دیر باز در فکر استفاده از سنگ، المان‌های طبیعی و سایر مصنوعات ساخته دست وی در محیط کار و زندگی خود بوده است. پیشرفت صنعت کاشی و سرامیک و هم‌چنین فرآوری‌های صورت گرفته بر روی سنگ طبیعی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در کنار این پیشرفت‌ها سایر صنایع جنبی آن  نیز متحول و دگرگون شده‌اند. از جمله این صنایع می‌توان به صنایع شیمیایی مانند انواع چسب‌های کاشی، سرامیک و سنگ اشاره نمود.

در این سری گفتار سعی می گردد به نکاتی مفید در این خصوص اشاره گردد.

 

مقدمه:

در گذشته‌ای نه چندان دور، نصب کاشی، سرامیک و سنگ فقط توسط ملاتی از سیمان انجام می‌گرفت که این امر مستلزم کاربرد روش‌های دشوارتر و صرف وقت بیشتری توسط نصابان بود و در صورت استفاده از حاشیه و طرح‌های خاص، نصاب با مشکلاتی مواجه می‌شد.

در صورت عدم آشنایی با چسب کاشی و سرامیک، در ابتدا شاید موادی شبیه چسب‌های فوری و مشابه آن در ذهن نقش ببندد که شاید برای مصرف‌کننده‌ای که با این مصالح آشنایی نداشته باشد کمی دور از ذهن باشد. لیکن در صورت آشنایی با این مواد و استفاده درست از آن، به مزایای آن می‌توان پی برد و در آینده می‌توان انتظار داشت که در اکثر موارد از این مواد استفاده گردد. این مطلب خیلی دور از ذهن نیست که در آینده تعویض و تغییر دکور کاشی یک خانه به عنوان مثال کاشی‌های بین کابینت آشپزخانه توسط یک بانوی خانه‌دار به راحتی انجام‌شدنی است و ایشان می‌تواند سنگ یا کاشی‌های مورد نظر خود را به راحتی در محل مورد نظرش نصب نماید.

در ادامه در خصوص این موضوع و سایر موارد از قبیل مزایا، روش‌های نصب، کاربرد، مشخصات فنی و غیره به ارائه مطلب خواهیم پرداخت.

انواع چسب‌های سرامیک، کاشی و سنگ:

این چسب‌ها در دو نوع پودری و خمیری تولید می‌گردند.

1- چسب‌های پودری:

این محصولات بر اساس و پایه مواد معدنی و شیمیایی تولید می‌گردند و با استفاده از آنها می‌توان کاشی، سرامیک و سنگ را بر روی سطوح صاف، آجری، کاشی، موزائیک، سیمانی و سنگی نصب نمود، به‌دلیل نوع ترکیبات و فرآوری‌های صورت گرفته در زمان تولید پیشنهاد می‌گردد از به‌کار بردن چسب‌های پودری بر روی سطوح گچی خودداری شود.

جهت استحکام بهتر و افزایش خواص شیمیایی و مکانیکی چسب از موادی به نام پرایمر یا همان چسب بتن استفاده می‌گردد، که در مطالب بعدی درباره خواص و کاربرد آنها توضیحات بیشتری ارائه می‌گردد.

2- چسب‌های خمیری:

این دسته از محصولات دارای خواص چسبندگی بیشتری نسبت به چسب پودری هستند و به‌واسطه داشتن ترکیب شیمیایی متفاوت نسبت به چسب پودری و دارا بودن پایه شیمیایی، از این محصول می‌توان علاوه‌بر استفاده روی سطوح سنگی، سرامیکی، کاشی، موزائیک، سیمانی و غیره بر روی سطوح گچی نیز قابل استفاده است. هم‌چنین به‌دلیل جذب آب بالای کاشی‌های دیوار و جهت جلوگیری از تغییر رنگ در سطح لعاب کاشی توصیه می‌گردد جهت نصب این محصولات از چسب خمیری استفاده گردد.

هم‌چنین در صورت نیاز به نصب در محل استخر، حمام، دستشوئی و محل‌های مرطوب می‌توان ضمن به‌کار بردن پرایمر یا چسب بتن به‌عنوان پوشش زیر کار از این نوع چسب جهت استحکام و هم‌چنین عایق نمودن محل از رطوبت استفاده نمود.

ویژگی‌ها:

با استفاده از چسب‌های کاشی و سرامیک بن‌سازه می‌توان به سهولت محصولات پرسلانی، گرانیتی و سنگ را در سطوح نمای ساختمان‌ها نصب نمود  و این موضوع توسط ملات سیمان امکان‌پذیر نبوده و پس از گذشت زمان امکان جدا شدن، کنده‌شدن و افتادن از روی نمای ساختمان وجود دارد که با هزینه اندک می‌توان از این امر جلوگیری کرد.

بایستی پذیرفت که استفاده از تکنولوژی‌های جدید در صنعت ساختمان امری اجتناب ناپذیر است. برای برون رفت از مشکلات عدیده‌ای که در زمان ساخت‌و ساز و پس از آن در زمان استفاده از ساختمان، وجود دارد بایستی از این دستاوردها استفاده نمود.

در خصوص محصولات چسب کاشی، سرامیک و سنگ مزایای زیر را می‌توان حاصل دستاورد این تکنولوژی دانست.

1- سرعت بسیار بالا هنگام نصب.

2- استحکام در سال‌ها بعدی و زمان کاربرد.

3- مقاومت بالا در برابر زلزله.

4- ضد ارتعاش نمودن سطح نصب نسبت به ملات‌های دیگر.

5- وزن بسیار کم بابت سبک‌سازی کف و هم‌چنین بدنه در هنگام نصب بر روی نما.

6- استفاده از فضای بیشتر ساختمان به جهت استفاده از مواد کمتر.

7- عایق رطوبتی نمودن سطح به خصوص در محل‌های بسیارمرطوب و هم‌چنین در مناطق شرجی و بد آب و هوا.

8- در مناطق پر باران و در برابر باران‌های دائمی سطح، آب‌بندی ایجاد کرده و از نفوذ رطوبت جلوگیری می‌نماید.

9- در مناطق سردسیر و هم‌چنین گرم‌سیر بر روی نما قابل استفاده می‌باشد.

در گفتارهای بعدی سعی می گردد درباره خواص، کاربرد، توصیه‌های نصب و هم‌چنین استفاده از پودرهای بندکشی توضیحات بیشتری داده شود.