تفاوت چشمگیر سرانه مصرف "رنگ " در ایران با کشورهای پیشرفته
دبیر کمیسیون صنعت و معدن اتاق تعاون ایران با اشاره به فعالیت 40 واحد تولید رنگ در کشور گفت: سرانه مصرف رنگ در ایران سه کیلوگرم و در کشورهای آمریکایی و اروپایی حدود 15 کیلوگرم است و بررسی دلایل این تفاوت فاحش می‌تواند منجر به بهبود شرایط بازار رنگ ایران شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سرامیران به نقل از خبرگزاری فارس، رضا علی‌خانزاده اظهار داشت: تولیدکنندگان و فعالان شاغل در حوزه صنعت کشور علی‌رغم تمام شایستگی‌ها به دلایل مختلف با چالش‌های جدی در بازارهای رقابتی مواجه هستند و گذر از این مرحله نیازمند مساعدت مسئولان سیاستگذار و برنامه‌ریز و حمایت ویژه تمام دستگاهای مرتبط با امر تولید است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از فناوری نانو در صنعت رنگ یکی از تدابیر و اهداف رو به تعالی تولیدکنندگان ایرانی محسوب می‌شود، ادامه داد: نانو کاربردهای مختلفی در صنعت از جمله صنعت رنگ دارد. معتقدم استفاده از فناوری نانو در صنعت رنگ با توجه به وسعت کاربری آن به عنوان پوشش مصارف خانگی و صنعتی می‌تواند منجر به ایجاد تحول وسیعی در این حوزه شود.
علی خانزاده با تأکید بر اینکه بسیاری از تأسیسات صنعتی نیازمند استفاده از پوشش‌های کیفی‌تر هستند، افزود: اگر چنانچه شرایط ورود فناوری نانو به کارخانجات تولید رنگ‌ و فرآوری نانو به عنوان یک محصول رنگ محسوب شود، خروجی این محصول رنگ می‌تواند به عنوان رنگهای ضد خوردگی و پایدار‌کننده از سطوحی که در معرض خوردگیهای شدید محیطی و آلودگیهای شیمیایی هستند، محافظت کند.
دبیر کمیسیون صنعت و معدن اتاق تعاون ایران گفت: رنگ تولید شده با استفاده از فناوری نانو می‌تواند پایداری چندین برابری سیستم‌های نرمال را سبب شود در نتیجه هزینه‌های گزافی که هر از چند سال برای زنگ‌زدایی و پوشش‌دهی سطوح فلزی در صنایع مختلف به خصوص در صنعت نفت و گاز می‌شود با استفاده از رنگ‌های تولیدشده با استفاده از تکنولوژی نانو به شدت کاهش یافته و بازدهی بالایی را برای کشور ایجاد می‌شود.
وی تصریح کرد: از جمله مزیت‌های استفاده از فناوری نانو در صنعت رنگ، به تولید رنگ‌های ضد باکتریال می‌توان اشاره کرد که در محیط‌های بیمارستانی، مدارس، مراکز آموزشی و ادارات و دیگر اماکن در معرض آلودگی میکروبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه بهره‌وری از رنگ تولید‌ شده با استفاده از فناوری نانو به دلیل خاصیت ضد باکتریالی آن، کل محیط‌های در معرض آلودگی میکروبی از آلوگی مبری می‌شوند، خاطرنشان کرد: استفاده از این دسته رنگ‌ها در صنایع خودرویی و تأسیساتی نیز مزیت‌های درخور توجهی دارد که می‌تواند برای مدیران اجرایی پروژه‌های ملی حائز توجه باشد.
علی‌خانزاده در خصوص بازار مصرف و استقبال متقاضیان از این نوع رنگ‌ها، گفت: علم استفاده از فناوری نانو در صنعت رنگ تحول جدیدی است که تا مرحله تکامل و استفاده همه‌گیر راه زیادی را پیش‌روی خود دارد، در واحدهای صنعتی استفاده از مواد نانو به صورت انبوه یا نیمه صنعتی هنوز شکل اجرایی نگرفته است به عبارتی در معدود واحدهای صنعتی ورود نانو و استفاده از محصولات نانو با کاربریهای خاص اتفاق افتاده که البته باید با ترویج فرهنگ استفاده از این فرآیند این نقیصه اصلاح شود.
وی خاطرنشان کرد: از آنجا که برای توسعه بازار رنگ‌هایی که نانو در آن استفاده شده است نیازمند توسعه تولید مواد نانو در کشور بودیم این الزامات توسط جوانان ایرانی تحت حمایت‌های دولت تأمین و سرعت پیشرفت کشور در این زمینه بسیار سریع است، با توجه به تحولات در دست اقدام امیدواریم طی دو سال آتی بتوانیم در بحث پوشش‌ها و رنگ نانو در منطقه حائز جایگاه ویژه و کشور برتر منطقه در این زمینه باشیم.
علی خانزاده تأکید کرد: علی‌رغم آنکه کشور ژاپن، کشورهای آمریکایی و اروپایی در زمینه تولید مواد نانو و محصولات نانو بسیار جلوتر از ایران هستند اما به دلیل قدم‌های مؤثر برداشته شده توسط جوانان ایرانی برای ورود به عرصه‌های رقابتی محصولات نانو در بازارهای جهانی، چشم‌انداز خوبی را در این صنعت برای کشور تصور می‌کنم.
دبیر کمیسیون صنعت و معدن اتاق تعاون ایران در خصوص جایگاه صنعت رنگ ایران در بازارهای جهانی، اظهار داشت: بازار رنگ یک بازار رقابتی و فشرده محسوب می‌شود اما از آنجا که ایران به عنوان یک کشور دارای مواد پتروشیمی و نفتی از قابلیت‌ها و مزیت‌های درخور توجهی در این حوزه برخوردار است معتقدم قابلیت رقابت در بحث محصولات نانو با کشورهای پیش‌رو را داریم که البته موفقیت در این عرصه نیازمند حمایت‌های خاص دولت با رویکرد ترغیب صادرات است.
وی با اشاره به اینکه کنترل و تثبیت نرخ ارز در بازار از جمله ابزارهای رقابتی برای صادر‌کننده محسوب می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه در ایران به دلیل عدم تحقق تدابیر کنترلی و تثبیت نرخ ارز در بازار، شرایط رقابتی برای صادرکننده در این حوزه بسیار کم‌رنگ است. دولت اگر بتواند زمینه افزایش جوایز صادراتی در این حوزه را فراهم کند، معقتدم شرایط رقابتی در بازارها جهانی و منطقه‌ای برای تولید‌کنندگان ایرانی فراهم خواهد بود.
وی تأکید کرد: بحث ورود به بازار‌های صادراتی در حوزه رنگ مستلزم دو سال تحقیقات میدانی در سطح بازار و شناسایی ظرفیت‌های رقابتی و الزامات بازارهای هدف به مدت حداقل دو سال است تا بتوانیم قابلیت حضور در این عرصه را پیدا کنیم، تحقق این اهداف نیازمند تقویت بنیه مالی شرکت‌های تولیدی تحت حمایت‌های دولت است.
علی‌خانزاده در خصوص میزان مبادلات تجاری در حوزه رنگ اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به 240 واحد تولیدی رنگ در سطح کشور داریم که ظرفیت تولید این تعداد واحد تولیدی به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد مطابق با برآوردهای حداکثری نیست، میزان مصرف سرانه رنگ در سطح کشور به ازاء هر نفر در سال سه کیلوگرم برآورد شده است در حالی که این میزان در کشورهای آمریکایی و اروپایی حدود 15 کیلوگرم تخمین زده می‌شود.
وی گفت: با توجه به تفاوت فاحش مصرف رنگ بین ایران و دیگر کشور‌ها لازم است تولیدکنندگان رنگ ایرانی به سمت تولید رنگ‌های حلال در آب و بدون بو "آب‌پایه " مصرفی مراکز مختلف اعم از مراکز تجاری و مسکونی حرکت کنند، حرکت در این مسیر مستلزم اشاعه و ترویج استفاده از این نوع رنگ‌ها به جای رنگ‌های پایه حلال "آرکیدی روغنی " است.
وی تصریح کرد: رنگ‌های آرکیدی روغنی به دلیل بوی تند، دشواری مصرف در مراکز مسکونی و طول عمر کوتاه‌تر در قیاس با رنگ‌های "آب‌پایه " لازم است که از دستور مصرف خارج و رنگ‌های کیفی‌تر با قابلیت‌های بهتر جایگزین آنها شود، معتقدم با اشاعه و ترویج مزیت‌های رنگ‌های "آب‌پایه " مردم طی مدت کوتاهی نوع مصرف خود را تغییر و به سمت استفاده از این دسته رنگ‌ها حرکت خواهند کرد.