همشهری نوشت، صنعت رنگ کشور با بیـش از 350واحد صنعتی مجاز با مجموع ظرفیت تولید900هزارتن انواع رنگهای ساختمانی و صنعتی در سال و همچنین صدها واحد غیرمجاز مشغول به فعالیت است که این واحدها با حداکثر ظرفیت کار نمیکنند. البته این موضوع برای فعالان اقتصادی تازگی ندارد چراکه گزارشهایی از بخش خصوصی مبنی بر اینکه بخش تولید کشور با ظرفیت 30درصدی مشغول به کار است منتشر شده است و صنعت رنگ هم از این موضوع مستثنی نیست.
سرانه مصرف رنگ در کشور 3 کیلوگرم است در حالی که این میزان در کشورهای آمریکایی و اروپایی حدود 15کیلوگرم اعلام میشود. شاید این تصور درست باشد که ایران بهعنوان یک کشور دارای نفت و پتروشیمی باید در صنعت رنگ تولید کننده باشداما واقعیت این است که ایران در برخی مواد اولیه این صنعت واردکننده است و به همین دلیل قیمت این کالا در بازار تحت تأثیر قیمتهای جهانی، نوسانات نرخ و فشارهای بینالمللی است.
رضا علیخانزاد از فعالان حوزه رنگ و عضو کمیسیون صنعت اتاق تعاون در گفتوگو با همشهری در خصوص وضعیت بازار رنگ میگوید: «وضعیت بازار رنگ هم اکنون در شرایط نرمالی قرار دارد و با توجه به مرحله گذار در قیمتها و ورود به مرحله هدفمندسازی یارانهها تولیدکنندگان با یک جو انتظاری در بازار مواجه شدهاند اما ثبات نرخ ارز و کاهش نوسانات یک ماه گذشته باعث شده است تا اکنون بازار رنگ از یک ثبات نسبی برخوردار باشد». وی در مورد تأثیر اجرای قانون هدفمندکردن یارانهها بر بازار رنگ گفت: «از آنجا که رنگ در سبد حمایتی 22قلم کالایی دولت قرار ندارد باید ببینیم که اجرای این قانون چه اثراتی در بخش تولید خواهد داشت چرا که تولیدکننده بهدنبال آرامش بازار است تا بتواند براساس آن برنامهریزی مناسب انجام دهد. در حال حاضر واحدهای تولیدی در خصوص تأمین مواد اولیه و هزینههای حملونقل و کارگری دچار نوعی نوسان در بازار هستند».
رکود، حرف نخست بازار
ماههای شهریور، بهمن و اردیبهشت از ماههای پرمصرف سال درزمینه رنگ هستند اما بقیه ماههای سال بازار رنگ در رکود و سکون قرار دارد. اکنون بازار رنگ به سمت سکون حرکت میکند. با توجه به ظرفیت واحدهای تولیدی، واردات رنگ بسیار کم است اما تولیدکنندگان توانمندی بسیار خوبی برای صادرات دارند بهطوری که سالانه نزدیک به 100میلیون دلار رنگ به کشورهای آسیای میانه و بازارهای هدف صادراتی صادر میشود.رنگهای پایهآبی و رنگهای آکرولیک که با بهروزرسانی دانش تولید رنگهای ساختمانی و صنعتی طی چند سال اخیر در کشور تولید شده از جمله دستاوردهای حائز اهمیت در صنعت رنگ است که با رویکرد حفظ بازارهای داخل و خارج اتفاق افتاده است.
خانزاد همچنین در خصوص صادرات رنگ و شناخت بازارهای هدف میگوید: «شناسایی بازارهای هدف به صورت پلکانی با رویکرد رشد پیوسته و آرام در دستور کار سیاستگذاران بازار رنگ است. تداوم و استمرار در تولید و عرضه در نهایت منجر به تحقق اهداف بلندمدت تولیدکنندگان فعال در بازارهای اقتصادی و تجاری میشود». علی خانزاد در خصوص حفظ بازارهای داخلی میگوید: «حفظ بازارهای داخلی فقط با ارائه خدمات حین و پس از فروش با رویکرد جلب اعتماد مشتریان امکانپذیر است و نظر مشتریان تنها درصورت تولید و عرضه کالاهای رقابتی متناسب با انتظارات آنها تأمین میشود».
با توجه به رشد قیمت نفت و منابع نفتی رو به کاهش ایران و جهان، احتمال اینکه تولیدکنندگان رنگ ملزم به تولید رنگهای غیرروغنی شوند بسیار زیاد است. استفاده از این رنگها مستلزم بازاریابی و جایگزینی فرهنگ جدیدی در کشور و بازارهای هدف است که حمایت دولت در این مسیر میتواند بسیار تعیینکننده باشد. تأمین نیازمندیها و اهتمام در حمایت از تولیدکنندگان تلاشی است که در راستای رشد اقتصادی کشور اتفاق میافتد زیرا بدون رشد بخش تولید انتظار پیشرفت اقتصادی دور از ذهن خواهد بود.