پازل صنعت رنگ ایران بدون تکه گم شده تحقیقات، کامل نمی شود
سالهاست که در کشورمان بخصوص در بخش ساختمان، انواع خاصی از رنگها استفاده می شود و این یکنواختی در بازار مصرف رنگ سبب شده است که تولید کنندگان با بکارگیری روشهای قدیمی، خود را بی نیاز از تحقیق برای دستیابی به روشهای نوین تولید و تامین مواد اولیه بدانند.
براساس برخی آمارهای منتشره، صنعت رنگ ساختمان افزون بر 90 درصد از نیازهای داخل کشور را تامین می کند و تولیدات خارجی بجز پوششهای صنعتی و خودرویی، نفوذ چندانی در بازار رنگ ساختمان ایران نداشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از ایرنا، با این وجود تغییرات روزمره در فن آوریهای جهان، ورود تولیدات جدید به بازارهای جهانی، تنگناهای تامین مواد اولیه از بازار دنیا و تغییرات آرام در معماری و سلیقه مصرف کنندگان، لزوم تحقیق در صنعت رنگ برای ارایه تکنیکنهای نو را اجتناب ناپذیر می کند.
یک تولید کننده ماده اولیه رنگ در محل نمایشگاه رنگ، رزین و پوششهای صنعتی اصفهان در این باره به ایرنا گفت: کشورهای توسعه یافته تکنیکها را ایجاد می کنند و دانش بومی خود را در مراکز تحقیقی بسط می دهند درحالی که کشورهایی مانند ایران فن آوری را وارد و آن را ادامه می دهند.
'محمود صادقی' افزود: ساده ترین فعالیت در صنعت رنگ و سایر پیشه های تولیدی، اخذ برند و حرکت تحت لوای این برند است درحالی که صاحب تکنیک، قدرت مانور بالایی دارد و می تواند خود را با شرایط روز تطبیق دهد.
وی افزود: کسی که دریافت کننده فن آوری است با کوچکترین دغدغه و نوسان همانند تنشهای سیاسی، تحریمها و مشکلات بازار به مشکل برمی خورد و قادر به ادامه کار نیست و این مشکلی است که در صنعت رنگ ایران رخ نشان می دهد.
این تولید کننده که در زمینه تولید انواع خمیر' پیگمنت' بعنوان ماده اولیه صنعت رنگسازی فعالیت می کند، افزود: صنعت رنگ ایران در بخش رنگ ساختمان تا اندازه ای بومی شده و در برخی شاخه ها توانسته خود را به روز کند ولی عمده فعالیت صنایع رنگ ایران کپی برداری از مواد اولیه قدیمی و ادامه کار است.
صادقی تصریح کرد: صنعت رنگ ایران در بخش تحقیق ضعف دارد و ایرانیها عمدتا در بخش فرآوری و استفاده از تکنیک رنگ مشکل دارند.
این فعال صنعت رنگ، همچنین پایه اولیه بنای این صنعت را نیز نادرست دانست و گفت : شماری از کارخانه های بزرگ که تحت لیسانس شرکتهای خارجی فعالیت می کردند به سبب بهره گیری از نظام یارانه ای در گذشته، قادر یا مایل به نوآوری نبودند و در شرایط کنونی با مشکلات مواجه هستند یا اینکه تعطیل شده اند.
وی اضافه کرد: حذف نظام یارانه ای و برخی مشکلات سد راه تامین مواد اولیه، سبب شده است تا تعادل کیفی شماری از صنایع رنگسازی ایران پس از 60 سال فعالیت بهم بخورد.
صادقی گفت: الان شرایطی است که فعالان صنعت رنگ باید به سمت تحقیق و ارایه تکنیک پیش بروند.
این تولید کننده همچنین نظام یارانه ای را یکی از آفات صنعت به شکل عام و صنعت رنگ به شکل خاص دانست و گفت: در نظام حمایت یارانه ای، تولید کننده نیازی به تحقیق و یافتن تکنیک نمی دید و بدین سبب شبکه دلالی به جای تولید رشد می کرد.
وی گفت: با نگاهی کلی به پیشینه صنعت رنگ می توان دریافت که این صنعت در برخی موارد رشد خوبی کرده ولی در برخی امور از صنعت روز دنیا دور افتاده است.
صادقی افزود: تجهیزات صنعت رنگ ایران هر چند به روز نیست ولی عقب مانده هم نیست و نیروی کار ارزان در مقایسه با اروپا مزیت زیادی را برای این بخش درپی دارد.
وی گفت: اگر صنعت رنگ آلمان به روز و مدرن است ولی نیروی کار ارزان در ایران برای فعالان این حرفه مزیت آفرین است.
وی همچنین توان بالقوه فنی و علمی در کنار نیروی انسانی صنعت رنگ ایران را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: فعالان این حرفه باید تحقیق برای انطباق با صنعت روز دنیا را جدی بگیرند.
یکی از صاحبان واحدهای رنگسازی نیز در این باره به ایرنا گفت: در شرایط کنونی، تنها مشکل تامین ماده اولیه فرا روی صنعت رنگ ایران نیست بلکه رقابت در داخل و تامین نیاز مشتری نیز مهم است.
'مسعود صادقی' افزود: در گذشته شمار زیادی فعالان صنعت رنگ فرمول را از شرکتهای معتبر مانند هاویلوکس گرفته و اقدام به ساخت رنگ برای مدت زمان زیادی کرده اند.
وی گفت: در شرایط کنونی اگر تولید کنندگان با مشکل تامین ماده اولیه روبرو شوند، با معضل اساسی افت کیفیت مواجه خواهند شد.
صادقی افزود: بیشتر مشتریان بازار رنگ ایران بخصوص رنگ ساختمان ، نقاشان ساختمان هستند که درصورت افت کیفیت محصول، به سمت محصول دیگری می روند و برای ممانعت از افت کیفیت که بیشتر در مواد اولیه روی می دهد بایستی صنعت رنگ ایران از پشتوانه تحقیق برخوردار باشد.
به گفته این تولید کننده، رنگ ساختمان از سال گذشته تاکنون حدود 30 درصد افزایش قیمت داشته است و اغلب تولید کنندگان به سبب کمبود سرمایه، کاهش توان خرید مردم و نبود پشتوانه دچار افت کیفی و کمی تولید شده اند.
صادقی گفت: حدود 80 درصد از مواد اولیه بخش رنگ ساختمان بومی است ولی شماری از واحدهای تولیدی با استفاده از مواد اولیه بی کیفیت وارداتی ارزان قیمت، موجب افت کیفیت تولیدات خود شده اند.
این تولید کننده افزود: صاحبان واحدهای رنگسازی باید همیشه خود را برای شرایط سخت تامین مواد اولیه مهیا کنند که در غیر اینصورت چاره ای جز تعطیلی واحد تولیدی خود نخواهند داشت.
وی گفت: وضعیت مواد اولیه در کشور به گونه ای است که می توان تا 80 درصد نیازهای بازار را تامین کرد و تولید را با ذائقه کنونی مصرف کننده ایرانی تطبیق داد.
صادقی افزود: بخش عمده مواد اولیه صنعت رنگ در انحصار صنعت پتروشیمی کشور است و برای تولید کننده گران تمام می شود و بدین سبب تولید کنندگان در این بخش هم به سمت کالای خارجی تمایل پیدا می کنند.
یک تولید کننده رنگهای 'دکوراتیو' نیز در باره مشکلات صنعت رنگ ایران گفت: اکنون تولید کنندگان رنگهای دکوراتیو به سبب وارداتی بودن مواد اولیه این نوع رنگ، با مشکل مواجه اند.
'مجید کافتری' افزود: رنگ دکوراتیو که بر پایه حلال آب شکل گرفته است در ایران عمری کمتر از یک دهه دارد و عمده تولید کنندگان ایرانی رنگهای پایه مواد نفتی تولید می کنند.
وی افزود: صنعت رنگ ایران در رنگهای روغنی که براساس مواد پتروشیمی شکل گرفته، پیشرفت خوبی کرده اما امروزه روشهای جدیدی در صنعت رنگ بوجود آمده است که با گذشته تفاوت دارد.
کافتری گفت: رنگهای جدید بدون بو، با قابلیت شست و شو، عدم جذب گرد و غبار و خشک شدن سریع ساخته می شود و این ویژگیها در محصولات گذشته صنعت رنگ وجود ندارد.
وی افزود: ذائقه مصرف کنندگان ایرانی بتدریج به سمت محصولات نو همانند رنگهای پایه آب گرایش پیدا می کند و پاسخگویی به آن مستلزم زمان و شناخت بازار مصرف است.
وی گفت: فعلا تنها حدود سه درصد از بازار رنگ ایران در اختیار رنگهای جدید مولتی کالر است و مصرف کنندگان هنوز 97 درصد از رنگهای روغنی استفاده می کنند.
کافتری افزود: رنگهای پایه تینر و نفت در حال منسوخ شدن است و صنعتگران ایرانی بایستی به سمت روشهای نو گام بردارند.
هفتمین نمایشگاه سراسری مواد شیمیایی، رنگ ، رزین و پوششهای صنعتی از پنجم تا هشتم مرداد ماه امسال در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان برپا شد.
در این نمایشگاه 40 شرکت ایرانی در فضایی افزون بر سه هزار مترمربع محصولات و تولیدات خود را عرضه کردند