طبیعت، صحنه زیبای هنرمندی خالق یکتا و الگویی برای خلق هر اثر هنری است؛ چرا که تمام مخلوقات با نظمی شگفت‌انگیز کنار هم قرار گرفته‌‏اند. هارمونی و ریتم در هنر نیز از نظم آفرینش الهام می‌گیرد و همواره الهام‌بخش هنرمندان رشته‏های مختلف بوده است و طبیعتاً انسان نیز از دیدن هنرهایی که ریشه در طبیعت دارند،‌ لذت بیشتری می‏برد.
استاد ایرج گلزاری‌جمیل از پیشگامان هنر سفال مدرن و از نوازندگان سه‌تار در ایران است. وی معتقد است که هارمونی و ریتم هنر در سفالگری از یک عشق و حس درونی الهام می‌گیرد. ارائه سبک نوین در طراحی و تولید لعاب سنتی و مدرن از دلایل شهرت این هنرمند است.
ایرج گلزاری متولد 1359 لالجین از نه سالگی فعالیت خود را در زمینه سفال و سرامیک آغاز کرد و در بیست و یک سالگی به ترکیه رفت و به پژوهش و تحقیق در این زمینه پرداخت.

وی هم‌اكنون چند‌ سالی است که به کشور بازگشته و در منطقه آزاد کیش به فعالیت‌های هنری و علمی خود در زمینه سفال و سرامیک ادامه می‌دهد.
آنچه می‏آید حاصل گفت و گو با این هنرمند است.

  •  با توجه به اینکه سفال همواره همپای آدمی از دوران نخست بوده، آیا هنر سفالگری نیز ‌توانسته است همانند سایر اشیای مصرفی مدرن جایگاه مناسبی در زندگی بشر‌ ‌داشته باشد؟
  • رقابت تعریف شده هنری در صنایع چوب، شیشه و پلاستیک به شکل کاربردی و تزیینی و همچنین نگرش سنتی و ابتدایی به سفالگری در قالب کوزه و گلدان از عوامل ضربه زدن به این هنر محسوب می‌شوند. در مجموع هنرهای مدرن و امروزی توانسته‌اند جایگزین مناسب‌تر و کامل‌تری در رفع این قبیل نیازها باشند.
  • شکل‌گیری یک اثر هنری چه رابطه‌ای با روحیه فرد سفالگر دارد؟
  • من احساس می‌کنم هنرمندان سفالگر دارای روحیه ظریفی هستند. هنر همیشه یک روزنه برای نمایش وسعت درون و احساسات بوده و یکی از دلایل همنشینی آن با انسان حس آرامش، اعتماد به نفس و تخلیه هیجانات درونی بوده است.
  • ریتم‌ و هارمونی چه جایگاهی در سفال دارد و آیا با زندگی امروزی همپا شده است؟
  • ریتم و هارمونی اساس همه هنرهاست و در سفال نیز نقش زیباآفرینی و استاندارد‌سازی هنری را دارد. سفال هنری‌ است که به عنوان هنر و صنعت اولیه بشر در رشد و توسعه با سایر هنرها همچون معماری، موسیقی و نقاشی مؤثر بوده است ‌و همزمان با رشد علم و تکنولوژی جایگاه هنردرمانی را در دنیای کنونی به دست آورده است.
  • ‌سفال ایران در سایر کشورها چه جایگاهی دارد؟ تأثیر سفالگری ایران بر سفالگری و هنر شرق و غرب خصوصاً چین چیست؟‌
  • هر نقطه و ناحیه دارای تاکتیک خاص در تولید سفال است. در ایران نیز تکنیک‌های زرین‌فام و هفت‌رنگ، اوج گرفته و تأثیر بسزایی در نقش‌آفرینی سفال داشته است. سفال ایران ‌حاصل تمدن و اندیشه هزاران ساله ایرانی‌هاست و همواره با سایر هنرها ‌‌پیوند عمیق داشته است. این هنر در تکنیک و زیباآفرینی سفال سایر کشورها نیز نقش داشته است. البته من معتقدم هنر، مرز مشخصی ندارد و به همه انسان‌ها در این کره خاکی تعلق دارد.
  • هم‌اکنون هنر سفالگری در دنیا به دو شکل سنتی و صنعتی انجام می‌پذیرد که در ابعاد صنعتی، علم و تکنولوژی روز مهم‌ترین تعریف را داراست و توانسته در خط تولید با ابزار و تجهیزات مدرن خود را نشان دهد تا جایی که دیگر نیازی به فوت کوزه‌گری نباشد.
  • ‌ورک‌شاپ‌های سفال و سرامیک تا چه حد می‌تواند در روند توسعه و تولید انبوه این هنر سنتی مؤثر باشد؟
  • ورک‌شاپ‌ها عامل اساسی در انتقال تجربه در رشد هنرمند تلقی می‌شود و آن آموزش سینه به سینه آموخته‌هاست که در روند توسعه تولیدات سهم بسزایی دارد.
  • ‌جایی که امرار معاش یکی از مسائل مهم زندگی هنرمند شده است فرهنگ و هنر چقدر می‌تواند دغدغه هنرمندان باشد؟
  • خیلی کم. اصلاً فکر خلاق در روح و جسم آرام صورت می‌گیرد ولی به نظر من هنر یک فریاد عاشقانه است که از درون به بیرون رسیده و با خلق اثر تجلی پیدا می‌کند.
  • ‌چالش‌هایی که بر سر راه هنرمندان وجود دارد، چیست؟
  • فروش آثار هنری تولید شده و تأمین مالی و داشتن یک تولیدی یا کارگاه برای پیوند فرهنگ غنی چند هزار ساله ایران با جامعه هنر امروز و همراه نمودن ذائقه نسل جدید ‌با هنر سنتی و در پی آن فاصله گرفتن از تولیدات مشابه، از میان به در کردن رقبای خارجی و نیز جلوگیری از واردات کالاهای مشابه از مهم‌ترین دلمشغولی‌های یک هنرمند است.
  • ‌ثبت ایده‌ها و طرح‌ها را در ایران با خارج از کشور مقایسه کنید آیا در جوامع غربی و شرقی این امر اتفاق افتاده است؟
  • در جوامع غربی ثبت ایده و طرح‌ها انجام می‌شود ولی در صنعت سفال و سرامیک ایران بسیار کم اتفاق می‌افتد.
  • ‌استاندارد‌سازی چیست و چه باید کرد که صنعتگر بتواند مواد استاندارد مورد نیاز خود را تهیه کند؟
  • استانداردسازی، یعنی برنامه‌ریزی برای تهیه و ساخت مواد استاندارد که نهایتاً منجر به تو‌لید سفال استاندارد می‌شود. برای تحقق این امر باید شرکت‌ها وکارخانجات تولیدی مواد اولیه را از مواد استاندارد تهیه کنند و محصولات تولید شده خود را با استانداردهای جهانی تطبیق دهند.
  • ‌آیا وجود کد جهانی و کد رهگیری برای کالاهای سنتی خصوصاً در رشته سفال و سرامیک ضرورتی دارد؟
  • مسلماً. پس از استاندارد‌سازی یکی از عوامل پیشرفت هنرمند، رسمیت سبک او و اثری که خلق می‌کند، است.
  • ‌آیا آثار سفالی می‌تواند بدون دغدغه و به‌ عنوان ظروف و مصالح مورد مصرف در منازل به کار روند؟
  • اگر درجه خلأ موجود در مواد به‌کار رفته در ظروف سفالین در حد صفر و لعاب مصرفی دارای سرب و سایر مواد سمی نباشد، می‌تواند در منازل مورد استفاده قرار گیرد.