گزارش فنی از هیجدهمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک ایران - بخش دوم
گزارش فنی از هیجدهمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک ایران - بخش دوم
هيجدهمين نمايشگاه بين المللي
کاشي و سراميک ايران
(بخش دوّم)
اين قسمت: شرکتهاي کاشي بهسرام، سامان کاشي، مرجان، سمنان، الماس کوير، ارس، خزر و عقيق.
نوشته: ابوالفضل گروئي
توجه: ترتيب شرکت هاي بازديد شده در هيجدهمين نمايشگاه کاشي و سراميک ايران کاملاً تصادفي است.
7- بهسرام: در زمينة نمک محلول بسيار فعال هستند. هم چون سال هاي گذشته، با بدنه هاي سفيد و سوپر وايت با طرح هاي نمک محلول در ميان شرکت هاي ايراني خودنمائي مي کرد. مختصة L بدنة سفيد بهسرام حدود 75 است.
توليدات آنها انواع پرسلان تکنيکال رگه دار (vein effect)، تک رنگ (منوکروم)، فلفل نمکي و نمک محلول در ابعاد 40×40، 60×30، 60×40، 50×50، 60×60 و 90×60 مي باشد.
8- سامان کاشي: آشکار بود که بيشتر بر طرح هاي structured ديوار تمرکز يافته اند. بيشتر رنگ بندي هاي آنها متمايل به تيره (قهوه اي، کرم، زرشکي و قرمز) بود و اکثراً به صورت مات ارائه شده بودند. در سايزهاي 30×20 ، 25×25 ، 33×25 ، 37×27 ، 40×25 و 60×33 توليد مي کنند که تنوع طرح ها در سايز 30×20 بسيار بيشتر از ديگر اندازه هاست.
9- کاشي مرجان: در سايزهاي 20×20 ، 30×20 ، 25×25 ، 33×33 ، 33×55 ، 40×40 و 45×45 توليد مي کنند. بدنة قرمز آنها بسيار تيره بود؛ با اين حال در طرح و رنگ بندي تنوع زيادي داشتند. نکته اي که به خوبي به چشم مي آمد، کارکرد عالي اين شرکت روي بدنه هاي structured بود. طـرح هاي لعـاب دار سـفيد با بدنـة قرمز هم دارند، به نحوي که اصلاً به نظر نمي آمد با بدنة قرمز کار شده باشد.
◄ ابتکار خلاقانه اي که در نمايشگاه امسال توسط شرکت کاشي مرجان ارائه گرديد، طرح هاي کهنه (آنتيک) structured با لعاب هاي گرماژ پائين (و احتمالاً بدون انگوب) بود. به طوري که در صورت آسيب ديدن بخشي از لعاب و نمايان شدن بدنة قرمز، به ظاهرِ کاشي لطمه وارد نمي شد. رنگ بندي هاي بژ و سبز آبي، آبي و سبز، آبي و سبز و طوسي (يا فيروزه اي) از اين طرحِ زيبا ارائه شده بود.
نـام طرح های شرکت کاشي مرجان به ترتيب از بالا به پائين:
آمازون، چوکا و زمينه متاليک (Matrix metallic).
10- کاشي سمنان: طرح هاي جديد کف آنها در سايز 90×30 ارائه شده بود. تعداد زيادي طرح با رنگ بندي هاي مدرن، شاد و زيباي بنفش تيره و روشن، چاپ برجسته و پخت سوم (با وتروزا) به نمايش در آمده بود.
بالا) نمونه ای از کاشي های سايز ۶۰ در ۳۰ ؛
پائين) غرفه آرائي زيبا با کاشي های پخت سوم.
11- الماس کوير: يکي از معدود شرکت هائي بود که اکثر طرح هاي موجود در غرفة آنها براق و نيمه براق بودند.
12- کاشي ارس: با وجود تعداد اندک کاشي هاي ديوار و کف به نمايش در آمده، تنوع خوبي در آنها وجود داشت. گذشته از طرح قديمي حصير و structured در کناره ها، چند نمونه از طرح هاي کاشي پرسلاني Twin press و پرسلان تکنيکال را روي بيسکوئيت سادة لعاب دار تقليد کرده بودند؛ به نحوي که از دور همانند برجستگي هاي روي سنگ هاي طبيعي (مشابه Twin press) به نظر مي رسيد.
13- کاشي خزر: در نمايشگاه امسال روي ترکيب چاپ برجسته و مسطح تأکيد داشتند (مانند طرح هاي ونيز طوسي-فيگارو و ونيز شکلاتي-گلکسي). رنگ بندي هاي شاد (طيف هاي مختلف بنفش، صورتي و آبي) و طرح هاي مدرن همراه با دکورسازي هاي زيبا و استـفادة مناسب از فضاي غرفه، اين شرکت را از ديگر توليدکنندگان متمايز مي کرد. تعدادي از طرح ها نيز با پانچ هاي structured ريزبافت توليد شده بودند که نسبت به تعداد زياد طرح هاي (اصطلاحاً) درشت بافت از زيبائي و تازگي خاصي برخوردار بودند.
14- کاشي عقيق: اين شرکت اولين توليد کنندة کاشي ديواری منوپروزا در ايران است. در کاشي ديوار با بدنة قرمز گذشته از رنگ بندي هاي روشن از لعاب هاي تيره (مشابه متاليک) با طرح هاي بزرگ (مشابه کاغذ ديواري) نيز استفاده شده بود. چند طرح structured (اصطلاحاً) درشت بافت نيز ديده شد. بنا بر گفتة مسئول غرفة کاشي عقيق، تمام کاشي هاي ديوار اين شرکت بغل سابي (rectified) مي شوند.
طرح هاي شرکت کاشي عقيق از بالا به پائين:
اورست (کف 40×40)، گُلسا (ديوار 40×25).