عدم حمايت از كارخانجات داخلي

مهندس میثم امینی مدیر شرکت فراسن تولید کننده انواع قالب‌های صنعت کاشی و سرامیک درخصوص این صنعت معتقد است که كاشي و سراميك از قديمي‌ترين ساخته‌هاي دست بشر مي‌باشد. اين هنر و صنعت از گذشته بسيار دور در نتيجه مهارت ذوق و سليقه كاشي‌ساز در مقام شيئي تركيبي متجلي گرديده است. هدف كاشي‌گر و كاشي‌ساز از خلق چنين آثار هنري هرگز رفع احتياجات عمومي و روزمره نبوده بلكه شناخت هنرمند از زيبايي و ارضاي تمايلات عالي انساني و مذهبي مايه اصلي كارش بوده است.

    وی عنوان داشت در حال حاضر در صنعت كاشي و سراميك قالب‌سازي پايه و اساس شكل‌گيري اين صنعت محسوب مي‌شود. در سال‌هاي گذشته كليه احتياجات قالب از خارج از كشور تامين مي‌گرديد. اما در حال حاضر با بالا رفتن دانش مهندسان در اين زمينه قالب‌سازي به صورت يك صنعت مهم پا به عرصه وجود گذاشته است. متاسفانه بعد از گذشت سال‌هاي بسيار از قدمت اين صنعت كهن در ايران، هنوز صنعت‌گران اين رشته تمايلي به استفاده از قالب‌هاي ساخت داخل نداشته و كماكان با پرداخت هزينه‌هاي بسيار بالا، قالب‌هاي خود را از كشورهاي ديگر وارد مي‌كنند. اين‌كه چرا در ايران تمايل به مصرف كالاي خارجي به مراتب بالاتر از كالاي داخلي است دلايل بسيار زيادي دارد و در اين مبحث نمي‌گنجد ولي اگر مديران ما به كار و هنر ايراني اعتقاد داشته باشند متوجه مي‌شوند، قالب‌هاي توليدي داخل كشور در برخي موارد حتي از مشابه خارجي خود نيز از كيفيت بالاتري برخوردار مي‌باشند.   

   بدين منظور همواره ما بر اين باور اعتقاد داشته و داريم كه نيامديم تا فقط باشيم بلكه آمديم تا بهترين باشيم. لذا بر اساس اين اصل توانستيم توليدات خود را با كيفيتي مشابه كيفيت خارجي و حتي بالاتر در ايران توليد كنيم و هم‌اكنون به بسياري از كارخانجات بنام در ايران محصول خود را ارائه نموده و كيفيت توليدات كارخانجات مذكور نشان از كيفيت قالب‌هاي اين مجموعه دارد.

  امینی می‌گوید ولي به علت عدم حمايت كارخانجات داخل از قالب‌هاي موجود و عدم همكاري در به ثمر نشاندن اين صنعت سبب شده است كه نقدينگي در اين صنعت پايين آمده و صنعت‌گران اين رشته را به دليل نبود هزينه كافي براي خريد مواد اوليه دچار مشكل كند.

    شركت فراسن به عنوان عضو كوچكي از صنعت بزرگ كاشي و سراميك كشور از تمامي مديران و دست‌اندركاران اين صنعت تقاضا دارد همان‌گونه كه براي خريد يك كالاي خارجي قبل از حمل 80 درصد هزينه‌هاي سازنده را به صورت نقدي پرداخت نموده و بعد از گذشت حداقل 6 ماه با وجود كليه مشكلات گمركي و ارزي كالاي خود را از گمرك ترخيص نموده و در برخي از موارد كالاي وارد شده نيز از كيفيت قابل قبولي برخوردار نمي‌باشد و يا حتي غير قابل مصرف مي‌باشد، تلاش نماييم اين هزينه و انرژي را صرف دريافت احتياجات خود از توليدات داخلي نماييم تا بتوانيم نقش مفيد و موثري را در اقتصاد و خودكفايي كشورمان ايفا نماييم.