توليد كاشي هاي پرسلاني با روش اكستروژن

فارس - براي اولين بار در كشور كاشي هاي جديد با روش نويني توليد مي شود.
    اصغر مدني، مديرعامل شركت بورسي كاشي حافظ اظهار داشت: براي اولين بار در كشور، توليد كاشي هاي پرسلاني با روش اكستروژن در كارخانجات كاشي و سراميك حافظ آغاز خواهد شد.
    وي با بيان اينكه ميزان عرضه كاشي و سراميك با تكنولوژي موجود از ميزان تقاضاي آن در بازار داخلي بيشتر است و هم اكنون توليد سالانه صنعت كاشي و سراميك كشور حدود 280 ميليون متر مربع است، ادامه داد: محصول توليدي به روش «اكسترودر» با توجه به اينكه از نظر قابليت توليد ماشين آلات در بالاترين رده قرار دارد توليدات آن به صورت كاشي كف معمولي، كاشي ديوار، كاشي پرسلاني لعابدار و بدون لعاب و همچنين كاشي هاي ويژه مي تواند در نماهاي بيروني ساختمان ها، سطوح داخلي ساختمان ها، سالن هاي بزرگ و عمومي، راه پله ها و همچنين قرنيزهاي بلند مورد استفاده قرار گيرد.
    وي قيمت جهاني محصولات پرسلاني به روش اكستروژن را حدود 50 دلار در هر مترمربع دانست و اظهار داشت: قيمت محصولات داخلي به مراتب بسيار كمتر از نمونه هاي مشابه خارجي خواهد بود.
    مدني هدف از اجراي طرح توليد بيش از يك ميليون متر مربع كاشي پرسلاني در اين كارخانجات را استفاده از تكنولوژي برتر روز دنيا (به روش اكسترودر) با استفاده از امكانات نهفته انساني، اقتصادي و دارايي هاي موجود اعم از ماشين آلات جانبي و تاسيسات احداثي نام برد.
    وي با اشاره به اينكه تعدد توليد كنندگان داخلي كاشي در كشور و واردات بي رويه آن از كشورهاي ايتاليا، اسپانيا، چين و حتي تركيه موجب ايجاد بازاري اشباع و پررقابت در كشور شده تصريح كرد: تعداد كارخانجات كاشي و سراميك از سال 1373 تا سال 1386 با جهش قابل ملاحظه اي به حدود 75 واحد با ظرفيت اسمي حدود 330 ميليون مترمربع و توليد حدود 280 ميليون مترمربع ارتقا يافت كه مجموعه اي نزديك به 65 هزار نفر را به طور مستقيم تحت پوشش قرار داد.
    وي اظهار كرد: بيشتر كاشي و سراميك ايران به بازار كشورهاي منطقه صادر مي شود كه تمامي آنها داراي بازارهاي ضعيفي هستند و امكانات مالي آنها محدود است، بنابراين قيمت كاشي و سراميك عرضه شده از سوي ايران در اين بازارها ظاهرا داراي قيمت بالابوده و قابل رقابت نيست.
    مدني اضافه كرد: كشورهاي ايتاليا، اسپانيا و حتي تركيه، روسيه و چين محصولات خود را به بازارهاي اروپا و آمريكا صادر مي كنند كه داراي بازارهاي بسيار قوي مالي است و قيمت بالاي اين محصولات در آن بازارها با داشتن كيفيت و به روز بودن، از هر نظر داراي قدرت عمل بيشتري از ما است.
    وي با اشاره به تحت پوشش قرار داشتن بيش از 96درصد اقتصاد عمده جهان در سازمان تجارت جهاني تاكيد كرد: از ميان حدود 30 كشور توليد كننده عمده كاشي و سراميك جهان، 22 كشور عضو سازمان تجارت جهاني هستند، بنابراين حضور در اين بازار امري اجتناب ناپذير بوده است.
    به گفته وي با توجه به توانايي هاي موجود خود در بازارهاي منطقه بالاخص عراق، افغانستان و چند كشور آسياي ميانه و منطقه در هر زمان قادر به افزايش ميزان صادرات به ميزان 30درصد توليدات خود است، اما به علت حاشيه سود محدود و عدم امكان بهره وري و بهره برداري موثر از اين صادرات و نبود بازار قوي و مناسب مالي كه قادر به خريد مناسب باشد، اين شركت طي سه سال گذشته به تدريج از ميزان صادرات خود كاسته است.